نیویورک تایمز:

زلزله در کاخ سفید/ حقایق کارزار انتخاباتی ترامپ فاش شد

زلزله در کاخ سفید/ حقایق کارزار انتخاباتی ترامپ فاش شد
سه شنبه 9 آبان 1396 - 14:52

نیویورک تایمز نوشت: با حقایق مفتضحانه ای که بازداشت رئیس تیم انتخاباتی رئیس جمهوری ترامپ در اوج مبارزات انتخاباتی وی و یکی از نزدیکانش، درباره کارزار انتخاباتی ترامپ فاش کرد، آیا هنوز هم کاخ سفید نباید بلرزد؟

العالم ـ آمریکا

روزنامه آمریکایی در آغاز سرمقاله دوشنبه (دیروز به وقت محلی) خود نوشت: مسلما دوشنبه روز خوبی برای کاخ سفید نبود، چرا که در این روز فاش شد که رئیس سابق تیم انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا متهم به پولشویی، فرار مالیاتی، شهادت دروغ و کتمان حقیقت در مورد این واقعیت بوده که او مامور خارجی ها بوده است. اما همه اینها هنوز هم آن خبر تکان دهنده اول نیست.
نیویورک تایمز در ادامه این سرمقاله افزود: خبر بهت آور اول این است 'اوائل صبح روز دوشنبه پل مانافورت رئیس تیم انتخاباتی ترامپ در اوج مبارزات انتخاباتی در سال 2016 به همراه ریک گیتس از نزدیکانش، که او هم از اعضای تیم انتخاباتی ترامپ بود، به دادگاه فدرال احضار شدند. قاضی رابرت مولر که در ماه مه (اردیبهشت) مسئول تحقیق در مورد ارتباطات میان تیم انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه انتخاب شد، حکم جلب این دو نفر را صادر کرده است.'
این دو نفر افراد مورد وثوق رئیس جمهوری 'ترامپ' و همواره از نزدیکترین افراد به او بوده اند. شبکه تحقیقات مولر بسیار پهناور است و مشخص است که دو فرد نامبرده تنها مظنونان پرونده نخواهند بود و مسلما پای افراد بسیار دیگری هم به پرونده کشیده خواهد شد.
هر دو متهم نامبرده اظهار بی گناهی کرده اند.
اما جرم هر دو بسیار سنگین است و چنانچه این جرایم تایید شود، هر دو باید در انتظار کیفرهایی سنگین باشند. جرم پولشویی بتنهایی 20 سال زندان دارد. اما این دو می گویند که در این پرونده متهم ردیف اول نیستند. متهمان ردیف اول، افرادی از تیم انتخاباتی ترامپ هستند که متهم به تبانی با دولت روسیه اند با این هدف که نتیجه انتخابات به نفع ترامپ تمام شود. همچنین هر اقدام حاشیه ای دیگر حول این جرم هم اتهام ردیف اول شمرده می شود.
دیروز همچنین فاش شد که یکی دیگر از مشاوران انتخاباتی ترامپ به نام 'جرج پاپادوپولوس' هم اوائل اکتبر به اتهام شهادت دروغ به 'FBI' راجع به مکالمه ای که با استاد دانشگاهی که مناسباتی اساسی با مقامات دولت روسیه داشته است، در دادگاه پرونده دارد.
این استاد دانشگاه پاپادوپولوس را به زنی معرفی کرده است که گفته شده است از خویشاوندان 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه است. این استاد دانشگاه در آوریل 2016 به پاپادوپولوس گفته است که مسکو هزاران فقره ای میل های 'هیلاری کلینتون' را آلوده کرده است. پاپادوپولوس سعی کرد هر طور می تواند میان تیم انتخاباتی ترامپ با روسها ملاقاتی برقرار کند.
اما پاپادوپولس در مورد تمام این حقایق اعترافات دروغ به FBI ارائه کرده بود.
پاپادوپولوس مشاور سیاست خارجی تیم انتخاباتی ترامپ بود. او در 27م ژوییه (5م مرداد) امسال بازداشت شد و همکاری با قاضی مولر را آغاز کرد و از این طریق امکان دسترسی به سایر متهمان پرونده هم میسر شد. پاپادوپولوس در 5م اکتبر (13م مهر) به شهادت دروغ به مقامات فدرال متهمشد.
کیفرخواست گناهکار شناخته شدن پاپادوپولوس، دیگر سندی متقن دال بر این است که روسیه در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا دست داشته و به سود انتخاب شدن ترامپ کار کرده است.
حالا که همه رازها برملا شده و آبروی 'کاخ سفید' پاک رفته است، این کاخ در ماه ژوییه (تیر) اعلام کرد که مانافورت' و 'جَرِد کوشنر' داماد ترامپ به همت پسر دونالد ترامپ با تعدادی از واسطه های 'کرملین'، که در آلوده ساختن ماجرای ای میل های خانم کلینتون دست داشته اند، ملاقات کرده اند. 'راجر استون' یکی دیگر از مشاوران ترامپ هم اعتراف کرده است که با 'ویکی لیکس'، که کانال ارتباطی ای میل های هک شده کلینتون بوده، تماسهایی داشته است.
با افشای همه این ماجراها کاخ سفید همه آنها را کتمان می کند. ترامپ هم در پیام توییتش گفته است که اتهامات مانافورت به سالهای قبل از انتخابات مربوط است.
از جنجال عجیب و غریبی که ترامپ تقریبا یک سال پیش با رقیب سیاسی خود داشت هم بگذریم، باز هم او در این اعلام جرم که آشکارا رفتاری غیر قانونی را که در سال 2017 هم ادامه داشته است، متهم می شمارد، اشتباه می کند.
اینکه آیا ترامپ از هیچ کدام از جزییات کیفرخواست آگاه بوده است یا نه، خود جای بحث دارد. اما به هر حال او مطمئنا وقتی مانافورت را استخدام می کرده حتما خوب از این موضوع اطلاع داشته است که چه کسی را به خدمت می گیرد.
مانافورت یک لابی کننده و مشاور سیاسی جمهوریخواهان است که تجربه سالها کار کردن را با بی وجدانترین و دیکتاتورترین رهبران جهان دارد، از جمله با 'فردیناند مارکوس' در فیلیپین، 'یوماس ساویمبی' در آنگولا و 'موبوتو سه سه سه کو' در جمهوری دمکراتیک کنگو. او خود را از این راه خوب ثروتمند و پروار کرده است .
همین اواخر مانافورت کمک قابل توجهی به انتخاب شدن 'ویکتور یانوکوویچ' طرفدار کرملین به ریاست جمهوری اوکراین کرد. یانوکوویچ در سال 2014 به دنبال اوج گرفتتن اعتراضات مردمی، از کشورش فرار کرد و به روسیه رفت و فضا را برای پوتین باز کرد تا هرچه بیشتر اوضاع اوکراین را بی ثبات کند.
در کیفرخواست مانافورت آمده است که او با دایر کردن شرکتهای فرعی در دورترین نقاط جهان از جمله در اوکراین پولشویی کرده است. فقط در کشور اوکراین او دهها میلیون دلار درآمد داشته است که بالای 18 میلیون دلار آن از راه پولشویی به دست آمده است. او با این درآمد که مالیاتی هم بابت آن پرداخت نشده به ارزش چندین میلیارد دلار ملک و خودروهای لوکس و آپارتمانهای رویایی خریده است.
به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک تایمز، گیتس هم از وابستگان سابق مانافورت متهم به پولشویی به میزان بالای سه میلیون دلار است. هر دوی اینها به ارائه اطلاعات کذب به دفترداران ؛ حسابرسان مالیاتی و وکلای حقوقی متهم شده اند.
به هر روی، مانافورت خود بتنهایی تجسم تمام آن آلودگی های انتخاباتی ترامپ است، چرک ها و پلیدی هایی که رئیس جمهوری وقتی بر مسند قدرت نشست، ادعا کرد که همه آنها را پاک خواهد کرد.
اما رئیس جمهوری ترامپ انتظار یک چیز را هرگز نداشت، اینکه این او نبود که این آلودگی ها را زدود، بلکه این آقای مولر است که تمام این پلیدی ها را جمع می کند.

پربیننده ترین خبرها