خبرنگار العالم در عراق گزارش داد؛

القائم بطور کامل آزاد شد / العبادی آزادی مهمترین پایگاه داعش درغرب عراق را تبریک گفت

جمعه 12 آبان 1396 - 09:29

خبرنگار العالم در عراق در خبری فوری اعلام کرد نیروهای عراقی وارد شهر القائم شدند.

خبرنگار العالم در عراق گزارش داد؛ نیروهای مشترک عراقی مرحله دوم عملیات آزادسازی شهر القائم در غرب استان الانبار را آغاز کرده  و وارد شهر القائم شدند.

عملیات آزادسازی القائم از سه محور شرق و جنوب و جنوب غربی آغاز شده است. 

عملیات آزادسازی شهر السعده با موفقیت انجام شد و هم اکنون این شهر در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته است.


-11:14- خبرنگار العالم در عراق: نیروهای مشترک عراقی مرحله دوم عملیات آزادسازی شهر القائم در غرب استان الانبار را آغاز کرده و از سه محور به مرکز شهر حمله کردند و اولین سنگر گروه تروریستی داعش را پشت سر گذاشته اند.

جنگنده های ارتش عراق نیز در کنار نیروی زمینی در عملیات آزادسازی غرب الانبار شرکت کرده اند؛ در حمله هوایی ارتش به این منطقه، گماشته گروه تروریستی داعش در القائم و شمار زیادی از عناصر مسلح که در حال فرار از القائم به سوی البوکمال سوریه بودند، کشته شدند.

یک منبع اطلاعاتی در استان الانبار اعلام کرد: جنگنده های ارتش عراق با استفاده از اطلاعات تجسسی دقیق یکی از سرکرده های داعش در القائم به نام "ابو احمد العراقی" که گماشته این تروریستی در القادم بود و شمار زیادی از عناصر داعش به هلاکت رسیده و کاروان آنها نابود شد.

یگان اطلاعات و تجسس الحشد الشعبی نیز اعلام کرد که با ادامه پیشروی نیروهای عراقی به سمت مرکز القائم، عناصر داعشی به همراه خانواده هایشان به سمت البوکمال فرار کردند.

خبرنگار العالم در عراق همچنین اعلام کرد که عناصر گروه تروریستی داعش منازل شهروندان غیر نظامی در محله "غزه" در جنوب شرق القائم را به آتش کشیدند تا مانع دید جنگنده های عراقی شوند (بیشتر بخوانید)


-12:40- خبرنگار العالم در عراقجنگنده های ارتش عراق با گشت زنی اطراف القائم، اهدافی را که به یگان های در حال پیشروی ارتش تیراندازی می کنند زیر آتش می گیرند.

از سوی دیگر نیروهای الحشد الشعبی دو خودروی بمب‌گذاری شده تروریست ها را به منظور اختلال در مسیر پیشروی نیروهای مشترک عراقی به مرکز القائم آماده شده بودند، منهدم کردند(بیشتر بخوانید)


-13:00- منابع عراقی : نیروهای الحشد الشعبی منطقه النهضه الغربیه در جنوب القائم را به طور کامل آزاد کردند.


-13:02- منابع عراقی : نیروهای مشترک عراقی منطقه تل الاغوات و وادی البطیخه در غرب الانبار را آزاد کردند.


-14:20- رئیس شورای شهر القائم در استان الانبار: نیروهای امنیتی عراق گذرگاه مرزی با سوریه را آزاد کردند. 

به گزارش پایگاه خبری العالم ناظم البردان به شبکه خبری سومریه عراق گفت: نیروهای امنیتی امروز جمعه گذرگاه مرزی القائم با سوریه در غرب استان الانبار را آزاد کردند. 

البردان گفت: نیروهای امنیتی و عشایر همچنان به پیشروی خود ادامه داده و مناطق مرکزی القائم را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد می کنند. 

یک منبع امنیتی در استان الانبار گفت که نیروهای امنیتی مشترک از ستاد عملیاتی منطقه الجزیره و لشکر هفتم ارتش پس از بازپس گیری مناطق حی السکک و حی غزه در غرب شهر القائم، کنترل منطقه حی التنک را هم به دست گرفتند. 

همچنین سرلشگر «عبد الامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی غرب استان الانبار در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای لشگر زرهی و تیپ دوم الحشد الشعبی توانسته‌اند هفت منطقه دیگر را در منطقه القائم آزاد کرده و برای آزادی باقی مناطق نیز پیشروی‌ها ادامه دارد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، او افزود: مناطق، «تل الاغوات»، مرکز پلیس «سعده»، «الغزه»، ایستگاه برق «سعده»، «البطیخه»، «النهضه» و «البوحاجم» به دست نیروهای عراقی افتاده است.

منابع خبری همچنین اعلام کرده‌اند که نیروهای عراقی خود را برای اعلام آزادی کامل «القائم» آماده می‌کنند.


-14:45- «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق ورود نیروهای عراقی به مرکز منطقه القائم و آزادسازی گذرگاه مرزی «حصیبه» با سوریه را تبریک گفت.


 -15:08- منابع عراقی: که نیروهای امنیتی ، عشایر ، بسیج مردمی عراق مرکز شهر القائم در غرب الانبار را به طور کامل از گروه تروریستی داعش وهابی پاکسازی کردند.


 -15:24- منابع عراقی:  بسیج مردمی عراق اعلام کرد که این نیرو پل الرمانه در شق القائم در غرب الانبار را کاملا آزاد ساخته است.


 -15:55- نیروهای عراقی پس از آزاد سازی القائم و معبر آن با سوریه به جاده اصلی با شهر البوکمال رسیدند.


 -16:31- منابع عراقی گفتند که فرمانده عملیات آزاد سازی غرب القائم از آزاد سازی منطقه «7 نیسان» در القائم در غرب عراق خبر داده است.


-16:46- پایگاه اطلاع رسانی حشدالشعبی به نقل از یکی از فرماندهان بسیج مردمی عراق اعلام کرد که شهر القائم در غرب الانبار کاملا آزاد شده است.


-18:30- سپهبد عبدالامیر رشید یارالله فرمانده عملیات آزادسازی غرب الانبار گفت که نیروهای مبارزه با تروریسم مرکز القائم، حی الجماهیر، حی السلام، حی الرساله، حی الیرموک، حی الامین و منطقه الملعب این شهر را آزاد ساختند.

فرمانده عملیات آزادسازی غرب الانبار گفت که بسیج مردمی منطقه ای به نام سعده در شرق الکرابله در جنوب رود دجله را آزاد ساخت و پرچم عراق را در آن برافراشت.

 


-19:25-حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آزادی القائم را به مردم کشورش تبریک گفت.


-21:00- ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق ضمن تبریک آزادی القائم گفت که کار گروه تروریستی "داعش" به معنی واقعی در عراق تمام شده خصوصا پس از آنکه از مهمترین نقطه ای که در تابستان 2014 از آن کارش را شروع کرده بود، رانده شد. 


 

به گزارش العالم؛ هدف از این عملیات علاوه بر آزادسازی آخرین نقاط خاک عراق از اشغال داعش، جداسازی القائم از مرزهای سوریه و بدست گرفتن کنترل آن توسط نیروهای عراق وجلوگیری از فرار این عناصر به سمت سوریه و آمادگی برای حمله مجدد احتمالی یا دریافت نیرو و کمک از البوکمال در سوریه است.

داعش در بخش غربی منطقه القائم برای تسهیل فرار خود تعدادی از غیر نظامیان را به عنوان گروگان و سپرانسانی مورد استفاده قرار می دهد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که شهر القائم به زودی از چنگ داعش آزاد می شود.

«والی» داعش در القائم روز گذشته در یک حمله هوایی هنگام فرار به سمت سوریه کشته شد.

روز گذشته حيدر قاسم فرمانده میدانی عراقی به خبرنگار العالم گفته بود: نیروهای عراقی در روستای السلمان و در فاصله حدود 7 کیلومتری شهر القائم مستقر خواهند شد.

این فرمانده میدانی تاکید کرد: نیروهای ارتش عراق به همراهی لشکر امام علی علیه السلام درآمادگی کامل هستند.

پربیننده ترین خبرها