شورشیان طوارق چه کسانی هستند؟

شورشیان طوارق چه کسانی هستند؟
شنبه 19 فروردين 1391 - 08:00

دوهفته قبل با سرنگوني "امادو توماني توره" رييس جمهوري مالي در يک کودتاي نظامي، بحران و آشوب سراسر اين کشور را فرا گرفت؛ و گروه هاي شورشي، بويژه الطوارق اواخر هفته قبل 3 شهر بزرگ "کيدال" ، "گائو" و "تمبکتو" در شمال اين کشور را تحت کنترل خود در آوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شورشيان طوارق كه تجزیه طلب هستند بزرگترین گروه شورشيان مالی به شمار می آیند؛ طوارق وابسته به "جنبش ملي آزادسازي ازواد" و گروه "ياران دين" هستند .

"بيلا آگ شريف" دبير كل جنبش ملي آزادسازي "ازواد" و "محمد آگ نجم" رئيس شاخه نظامي اين جنبش است و "اياد آگ غالي" رئيس گروه ياران دين است .

اياد يكي از رهبران معروف طوارق است و گروهش با القاعده منطقه مغرب اسلامي ارتباط دارد.     

طوارق چه كساني هستند ؟

طوارق بيابانگردهایي هستند كه در بخش وسيعي از صحراي بزرگ آفريقا، از حد فاصل موريتاني تا چاد زندگي ميكنند.

طوارق "آبي پوشان" نيز ناميده مي شوند، زيرا لباس رسمی آنها آبي است.

طوارق با گله هاي شتر خود در ديگر كشورهاي آفريقایي نيز بدون توجه به مرزهاي مشترك تردد مي كنند .

طوارق از قديم الايام به مبارزان مسلح معروف هستند، و همواره مسلح هستند.

اين نخستين بار نيست كه طوارق دست به شورش مي زنند، و آنها قبلا عليه دولت هاي چاد و نيجر نيز قيام كرده و خواستار پايان دادن به انزواي خود و برخورداري از سهم بيشتري از درآمدهاي فروش فلزات گرانبها از جمله اورانيوم شده بودند .

اما اینبار شورش در شمال مالي با شورش هاي قبلي فرق مي كند؛ زيرا طوارق از امكانات تسليحاتي زيادي برخوردار هستند . بسياري از طوارق شمال مالي قبلا هم با نيروهاي معمر قذافي و هم با انقلابيون ليبي همكاري مي كردند، و حالا به مالي برگشته اند .

طوارق هنگام بازگشت به مالي تعداد قابل توجهي تسليحات پيشرفته با خود آوردند كه اين تسليحات پيشرفته منجر به ناآرام تر شدن وضعيت مالي شده است.

طوارق براي تشكيل كشوري به نام " ازواد " مي جنگند .

شورشيان طوارق پرچم خود را در شهرهاي گائو و كيدال برافراشته اند، ولي به دلیل مخالفت قاطع اتحادیه آفریقا و کشورهای همسایه مالی، احتمالا موفق به تشكيل كشور خود در مالي يا نيجر يا هر كشور آفريقایي ديگر نخواهند شد .. با اين حال پيشرفت آنها در مالي همچنان ادامه دارد و هم اكنون شهر قديمي تمباكتو را محاصره كرده اند .  



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها