عطوان: استعفای حریری نقشه عربستان و آمریکا بود/طرح ریاض برای حمله به لبنان

عطوان: استعفای حریری نقشه عربستان و آمریکا بود/طرح ریاض برای حمله به لبنان
دوشنبه 15 آبان 1396 - 13:51

تحلیلگر مشهور عرب در واکنش به استعفای نخست وزیر لبنان از ریاض و سخنان دبیر کل حزب الله نوشت: این استعفای غیر منتظره طبق برنامه عربستان و آمریکا انجام شد و سید حسن نصرالله در سخنان خود سعی در آرام کردن مردم نگران لبنان داشت.

العالم ـ یادداشت

عبدالباری عطوان در تحلیل روز دوشنبه خود در روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' خاطرنشان کرد، مردم لبنان این روزها با استعفای غیرمنتظره سعد الحریری از سمت نخست وزیری از خود می پرسند که آیا جنگ ضد کشورشان نزدیک است، چه کسی فتیله این جنگ را روشن خواهد کرد؟ نتیجه آن چیست؟ و چه میزان بیگناه کشته خواهند شد؟ اینها پرسش هایی است که موجب شد سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان شب گذشته ( یکشنبه) به سرعت برای آرام کردن مردم لبنان و کاستن از نگرانی آنها سخنرانی کند. عطوان می افزاید: 'ریاض سلامه' مدیر بانک مرکزی لبنان نیز پیش از سید حسن نصرالله به همین شکل مردم را آرام و نگرانی های آنها را زدود و اعلام کرد که قیمت لیر لبنان کاهش نداشته و ارزش آن ثابت است و هیچ دلیلی برای سقوط ارزش آن وجود ندارد.
وی گفت: دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود وجود یک طرح عربستانی برای حمله نظامی به لبنان را پنهان نکرد اما خاطر نشان کرد در سایه بحران داخل عربستان و بازداشت گسترده شاهزادگان، وزرای کنونی و سابق و بازرگانان به اتهام فساد، امکان دست زدن این حمله از سوی ریاض به لبنان منتفی است همچنین عربستان و لبنان با یکدیگر مرز مشترکی ندارند و برای این حمله باید از خاک فلسطین اشغالی عبور کند که 'اسرائیل' هیچگاه به سفارش عربستان وارد جنگ با لبنان نمی شود بلکه تنها برای مصالح آمریکا و با خواست آن وارد جنگ با لبنان می شود.
این تحلیلگر افزود: استقبال علنی 'اسرائیل' از الحریری چه بسا یک تحلیل دیگر داشته باشد و به تمایل این رژیم به مواجهه با حزب الله و تلاش برای ریشه کن کردن آن به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در سایه آمریکا و عربستان مربوط است همان طور که در سال 2006عربستان علنا به حمله تل آویو به لبنان کمک کرد و برای توجیه اقدام خود حزب الله را سرزنش نمود.
وی معتقد است: الحریری با تصمیم آمریکا و اجرایی کردن آن از طریق عربستان کناره گیری کرد. او در برابر یک دو راهی قرار داشت و راه سومی نبود یا استعفا یا زندان. بازگشت به لبنان نیز بعید است و زمانی که او تابعیت عربستان را دارد در صورت عدم اجازه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نمی تواند از این کشور خارج شود. وی از متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی این کشور یا شاهزاده ولید بن طلال ثروتمندترین شخص عربستان با 26 میلیارد دلار ثروت و نزدیکی خونی و نسبی با خاندان سعودی که بازداشت شده اند، بالاتر نیست.
عطوان تصریح کرد: بعید نیست که الحریری به اتهام فساد مالی در عربستان محاکمه و بازداشت شود؛ زیرا کسی که در بخش ساخت و ساز عربستان فعال است بعید است از اتهام فساد مبرا باشد. برنده شدن در مناقصه ها بدون پرداخت رشوه امکان پذیر نیست ، چه شاهزاده ها، وزرا، مسئولان عالی رتبه وچه قضات عربستانی. فهم این موضوع هوش چندانی نمی خواهد.
وی می افزاید: لبنان در حال حاضر با چندین جنگ روبرو است: جنگ اقتصادی، امنیتی، نظامی و چهارم روانی که سید حسن نصرالله برای آرام کردن فضا از آنها سخن نگفت چرا که این جنگ ها به نفع هیچ طرفی نخواهد بود.
عطوان این پرسش را مطرح کرد که در صورت شروع جنگ در لبنان بر ضد حزب الله و ایران، مصر موضعش چه خواهد بود؟ وپاسخ داد: نمی توان جواب قطعی و رسمی به این سوال داد چرا که مصر بارها تاکید کرده است هیچگاه نیروی نظامی برای جنگ به خارج از این کشورنخواهد فرستاد، زیرا ارتش مصر فقط وظیفه دفاع از خاک این کشور ومنافع آن را دارد و همین موضوع عامل مخالفت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با مشارکت نیروهای نظامی این کشور در عملیات 'طوفان قاطعیت' بر ضد یمن است.
ورود به جنگ با حزب الله و ایران نیز به منافع مصر کمک نمی کند. اما این موضوع در خصوص محاصره قطر و هر گونه اقدامی نظامی علیه این کشور فرق می کند و شرایط و اسباب آن کاملا متفاوت است، زیرا مصر جزو متحدان عربستان در این بحران است.
عملیات طوفان قاطعیت جدید عربستان ضد حزب الله و ایران تحت فشارهای آمریکا چه بسا در مرحله شکل گیری و انجام تماس با کشورهای عربی همانند اردن، مغرب، مصر ، سودان و هسته اصلی این ائتلاف یعنی عربستان، امارات و بحرین قرار دارد.
صحبت کردن درباره موضع این کشورها و واکنش آنها درباره این عملیات بخصوص با اموال و پول های وسوسه کننده کلانی که پشت آن وجود دارد، زود است.
عطوان در پایان نوشت: عربستانی که امروز می شناسیم با عربستان 80 سال پیش فرق کرده است، اما آیا شانس طوفان قاطعیت بر ضد حزب الله ،ایران و سوریه از مشابه آن در یمن بیشتر خواهد بود؟

پربیننده ترین خبرها