پیش‌بینی ثبات قیمت نفت پس از دستگیری شاهزاده‌های سعودی

پیش‌بینی ثبات قیمت نفت پس از دستگیری شاهزاده‌های سعودی
دوشنبه 15 آبان 1396 - 17:47

کارشناسان بر این باورند که اقدام دولت سعودی در دستگیری ده‌ها نفر از شاهزادگان و مقامات این کشور به اتهام فساد مالی تأثیر زیادی بر قیمت نفت نخواهد داشت و قیمت این حامل انرژی روند پایداری را تجربه خواهد کرد.

العالم-عربستان سعودی

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان اقتصادی بر این باورند اقدام دولت عربستان در بازداشت شاهزادگان و برخی مقامات بلندپایه در این کشور تأثیر زیادی بر قیمت نفت در بازار جهانی نخواهد داشت.

روز گذشته رسانه‌های بین‌المللی از دستگیری حدود 11 شاهزاده و 30 نفر از مقامات بلندپایه پیشین عربستان توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر دادند.

نکته حائز اهمیت اینکه نام طلال بن‌ولید، یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شاهزادگان سعودی نیز در لیست دستگیرشدگان وجود دارد. طلال بن‌ولید مالک هلدینگ سلطنتی عربستان بوده و سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر سیتی‌گروپ و توئیتر را نیز در اختیار دارد.

این اقدام سعودی‌ها تنها چند ساعت پس از اعلام پادشاه این کشور درباره تشکیل یک سازمان ضد فساد جدید در این کشور به ریاست محمد بن‌سلمان ولیعهد این کشور انجام شد.

پادشاه عربستان همچنین بسیاری از مقامات بلندپایه سعودی را نیز از کار برکنار کرد.

الکسی کورنف، کارشناس ارشد مؤسسه کارگزاری فینوم روسیه، معتقد است علی‌رغم اینکه سعودی‌ها بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان هستند اما به نظر نمی‌رسد بازار نفت تحت تأثیر موج دستگیری شاهزادگان سعودی قرار گیرد.

کرونف معتقد است تصمیماتی در باره کاهش تولید و یا اقدام نظامی توسط سعودی‌ها علیه کشورهای همسایه ازجمله مواردی هستند که بیشترین تأثیر را بر بازارهای مالی و قیمت نفت دارند که البته این مسائل به صورت دوره‌ای شکل گرفته و از سوی دیگر نیز سعودی‌ها نمی‌توانند در این زمینه با کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه به توافق برسند.

فارس

پربیننده ترین خبرها