دفاع اردوغان از تخريب مركز فرهنگي آتاتورك در استانبول و تاسيس سالن اپرا به جای آن

دفاع اردوغان از تخريب مركز فرهنگي آتاتورك در استانبول و تاسيس سالن اپرا به جای آن
سه شنبه 16 آبان 1396 - 05:01

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در روز دوشنبه اعلام کرد در نظر دارد  یکی از مراکز فرهنگی استانبول را که به نام آتاتورک، در این کشور بنا شده است ،نابود کند.

به گزارش شبکه رویترز، این اقدام در راستای یکی دیگر از اقدامات حزب اسلامی حاکم عدالت توسعه ترکیه در جهت از میان برداشتن ریشته های سکولاریسم در این کشور به شمار می رود.
این دومین برنامه جنجالی اردوغان پس از تلاش نا موفق برای ساخت بنایی در میدان تقسیم استانبول در سال 2013 به شمار می رود که باعث بروز تظاهرات گسترده مردم در مخالفت با این ساخت و ساز گردید.
در آن سال اردوغان می خواست تا بنایی شبیه بناهای امپراطوری عثمانی را در پارک قزی در میدان تقسیم برپا کند. 
اکنون وی در تلاش است تا با تخریب مرکز فرهنگی آتاتورک سالن اپرایی تاسیس کند.
اردوغان که خود  در دهه 90 میلادی شهردار استانبول بود، سعی داشت تا به بهانه مشکلات زیرساختی و عدم ایمنی در برابر زلزله، مرکز فرهنگی آتاتورک را تعطیل کند. 
بازدید عمومی از این مرکز از ده سال پیش تا کنون به دلیل همین مشکلات و عدم توافق برای بازسازی آن، امکان پذیر نیست. 
مخالفان وی این عمل را به مثابه تلاشی برای ترویج اسلام و از میان برداشتن ریشه های سکولاریسم می دانند که در دهه 20 میلادی توسط مصطفی کمال آتاتورک بنا نهاده شد. آنها بر این باورند که او با این کار سعی دارد، استفاده از نام پدر ترکیه نوین را محدود و چهره او را در انظار عمومی کم رنگ تر کند. 
از سوی دیگر مجمع معماران ترکیه با صدور بیانیه ای در روز جمعه اعلام کرد، تخریب مرکز فرهنگی آتاتورک به مثابه جنایت و نقض قانون اساسی است.
پروژه جدید عمرانی اردوغان سعی دارد تا گنجایش این مرکز را از 1300 نفر به 2500 نفر برساند، اما هنوز هزینه های لازم برای انجام این تغییرات مشخص نشده است.
ریاست جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد که با ساخته شدن این پروژه میدان تقسیم، که یکی از پر رفت وآمد ترین بخش های استانبول است، تبدیل به پیاده رو می شود و دیگر اجازه ورود خودورو ها به آن محل داده نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها