امیر عبداللهیان:

سعودی ها از هر ابزاری برای سد کردن راه محور مقاومت استفاده می کنند

سه شنبه 16 آبان 1396 - 09:57

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی: تحولات اخیر لبنان بی ارتباط با پیروزی های محور مقاومت در منطقه نیست.

العالم - ایران / سیاسی

حسین امیر عبداللهیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به نگاه راهبردی مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان برای ایجاد ترتیبات جدید در منطقه افزود: طرح های آن ها برای استفاده از داعش، نابود کردن عراق و سوریه و تجزیه عراق با شکست روبرو شد و از این رو روند جدیدی را برای بی ثبات کردن لبنان با استعفای سعد حریری آغاز کردند.

وی گفت: هیچ نگرانی خاصی در داخل لبنان وجود ندارد اما در صورت تداوم سوء استفاده کنش گران منطقه ای و فرا منطقه ای امکان دارد لبنان به سمت بی ثباتی برود.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عربستان در پی تثبیت موقعیت محمد بن سلمان است و ترامپ هم می خواهد با بی ثبات سازی به اهدافش برسد.

امیر عبداللهیان گفت: باید تحولات عراق، سوریه و یمن را در کنار رفتار های غیر سازنده عربستان و رخدادهای اخیر لبنان قرار داد و همه آن ها را با هم بررسی کرد.

وی افزود: تحولات سریعی که در منطقه و لبنان به وقوع می پیوندد هوشیاری هر چه بیشتر بازیگران در محور مقاومت را می طلبد.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند حاکمیت بسته کنونی عربستان نمی تواند پاسخگو باشد، از این رو علاوه بر اعمال فشار بر آل سعود تلاش دارند تا آن ها را حفظ کنند تا به خدمات شان به صهیونیست ها و آمریکایی ها ادامه دهند.

امیر عبداللهیان افزود: آمریکا و صهیونیست ها بسیار علاقه مندند که تنش و جنگی میان عربستان و ایران به وقوع بپیوندد و سودش را آن ها ببرند، اما این آرزو را به گور خواهند برد.

وی با بیان اینکه سعودی جاده صاف کن آمریکایی ها در منطقه شده اند گفت: شرایط در منطقه بسیار حساس است زیرا طرف هایی که در پی تغییر وضعیت در سوریه، عراق و یمن بودند شکست خوردند و هم اکنون در پی بی ثباتی در لبنان هستند.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که محور مقاومت توانسته است در راستای ایجاد ثبات در منطقه دستاوردهای بزرگی داشته باشد.

هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه و بین الملل نیز در این برنامه گفت: سعودی ها از هر ابزاری استفاده می کنند تا جلوی محور مقاومت را بگیرند.

وی افزود: بدون شک ارتباط مستقیمی میان استعفای سعد حریری و بازداشت های اخیر در عربستان وجود دارد.

محمدی گفت: عربستان دارای سیاست مستقل در منطقه نیست و پس از حوادث 11 سپتامبر سیاست های منطقه ای سعودی ها تبعیت کامل از آمریکاست.

کارشناس مسائل منطقه و بین الملل با اشاره به رقابت های دیرینه شاهزادگان سعودی با هم افزود: تحولات اخیر در عربستان می تواند به منظور زمینه سازی برای پادشاهی محمد بن سلمان باشد.

وی تصریح کرد: شکاف بزرگی در عربستان ایجاد شده است و 5 هزار شاهزاده سعودی اشکالات زیادی به حاکمیت دارند.

محمدی افزود: استعفای حریری نوعی خود زنی سیاسی بود و با هدف ایجاد شکاف در لبنان و در میان گروه های سیاسی این کشور صورت گرفت تا آمریکا و اسرائیل از آن بهره برداری کنند.

کارشناس مسائل منطقه و بین الملل گفت: در شرایط غلبه محور مقاومت در منطقه کشورهایی که ضرر کرده اند به دنبال اتهام زنی های واهی به دیگران هستند.

وی افزود: شعاع عملیاتی موشک های یمن گسترده تر شده است و به قدرت پاسخ به عنوان قدرتی راهبردی برای یمنی ها در برابر سعودی ها و دادن پاسخ متقابل به ریاض تبدیل شده است؛ به همین علت است که عربستان ایران را متهم می کند.

محمدرضا مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در این برنامه گفت: شاهد مواضع انفعالی عربستان در قبال تحولات منطقه هستیم.

وی افزود: اقدامات عربستان به عنوان مبارزه با فساد تنها شعاری نمادین است.

مرادی گفت: در دو سال گذشته عربستان 100 میلیارد دلار کسری بودجه داشته و ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته است و محمد بن سلمان می خواهد با مصادره اموال هزار و 100 میلیارد دلاری شاهزاده ها این کسری بودجه را جبران کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: محمد بن سلمان در دو سال گذشته در جهت محدود کردن مخالفان و هموار کردن مسیر پادشاهی خود گام برداشته است.

وی گفت: اقدامات عربستان برای ایجاد آشوب در لبنان نتیجه خاصی نخواهد داشت.

مرادی افزود: سعودی ها تصور نمی کردند که کشور فقیر یمن این گونه قدرتمند در برابرشان ظاهر شود و از این رو برای حفظ وجهه خود پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه ریاض اتهاماتی را به ایران وارد می کنند.

پربیننده ترین خبرها