افشاگری اينديپندنت درباره ماجرای سعد حريری

افشاگری اينديپندنت درباره ماجرای سعد حريری
جمعه 19 آبان 1396 - 02:30

" رابرت فیسک" روزنامه نگار برجسته و کهنه کار انگلیسی با انتشار جزئیاتی از سفر جنجالی سعد حریری به ریاض، لبنان را آبستن بروز بحرانی بزرگ می داند.

رابرت فیسک در ایندیپندنت نوشت:وقتی سوم نوامبر سعد حریری در جلسه کابینه تماسی دریافت کرد که از او خواسته شد به دعوت پادشاه فوراً به عربستان برود فکر نمی کرد وقتی هواپیمایش در ریاض به زمین می نشیند اولین چیزی که می بیند نیروهای امنیتی اند که هواپیمای حامل او را محاصره و تلفن همراه او و همراهانش را ضبط می کنند. 

ساعتی بعد بیانیه استعفایش قرائت می شود ، بیانیه ای که برای همه افرادی که او را می شناسند خوب معلوم است  که او آن را ننوشته است.

وزیران کابینه اش شوکه می شوند چون هیچکس انتظاراین استعفا را نداشت چراکه نخست وزیر دو روز بعد در بیروت با مقامات بانک جهانی و صندوق بین المللی پول قرار ملاقات گذاشته بود و معقول نیست مقامی که قصد استعفا دارد قرار ملاقات کاری بگذارد. 

فیسک معتقد است رژیم عربستان تلاش میکند دولت لبنان را تخریب و حزب الله را از کابینه خارج کند تا زمینه جنگ داخلی در لبنان فراهم شود .
 او با تاکید بر اینکه این دغل کاری برای عربستان نتیجه مطلوب به بار نخواهد آورد نوشته است: لبنانیها ممکن است به اندازه سعودیها ثروتمند نباشند اما از آنان به مراتب هوشمندترند و اکنون همه گروه های سیاسی از جمله حزب الله بازگشت حریری را خواستارند.

این نویسنده شهیر، یک هفته پس از عزیمت حریری به ریاض می افزاید: اکنون همسر و خانواده حریری نیز در ریاض هستند تا اگر او به بیروت بازگشت خانواده اش در گروگان سعودی ها باشند.

فیسک می نویسد: نزدیکان سعد حریری که پس از چند روز توانستند با وی تماس تلفنی بگیرند می گویند او فقط چند کلمه صحبت کرده و گفته حالش خوب است و بر می گردد . 

فیسک این سئوال را طرح کرده که " آیا سعودی ها جرائت این ریسک را خواهند داشت که بگذارند او برگردد و استعفایش را اجباری اعلام کند؟ "

به نوشته فیسک حالا در لبنان برخی از" بهاء حریری " برادر بزرگ سعد حریری خواسته اند در صورت بازنگشتن وی جای او را بگیرد. 

فیسک در عین حال معتقد است منطقه آبستن تحولات جدید است و تحولات جدید از بروز بحران تازه در لبنان حکایت دارد.

پربیننده ترین خبرها