مصاحبه تکبر آمیز و ضد ایرانی الجبیر با شبکه سی ان بی سی

مصاحبه تکبر آمیز و ضد ایرانی الجبیر با شبکه سی ان بی سی
جمعه 19 آبان 1396 - 10:22

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز پنج‌شنبه در مصاحبه ای تکبر آمیز و ضد ایرانی با شبکه آمریکایی، به بیان رویاهای کودکانه خود علیه ملت ایران، برجام، حزب الله، اقدامات تلافی جویانه ارتش یمن در هدف قرار دادن ریاض، اعتراف ضمنی به قرارداشتن در صف رژیم صهیونیستی و ... پرداخت.

العالم ـ عربستان سعودی

عادل الجبیر، دیروز (پنج‌شنبه) در گفتگویی با هیدلی گمبل، خبرنگار شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» به بیان مواضع تکبر آمیز خود علیه ایران و منطقه مبادرت کرد. 

وی در این مصاحبه، مطابق معمول ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد که پس از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) "سرکش شده" و ادعا کرد، تا زمانی که مانند یک کشور عادی به قوانین و حاکمیت ملت‌ها، اصل حسن همجواری و نیز اصل عدم مداخله در امور کشورهای دیگر احترام نگذارد، کسی نخواهد توانست با ایران همکاری کند.

الجبیر همچنین نسخه ای برای مردم ایران پیچیده و گفته است که "ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا انقلاب را برمی‌گزینند یا دولت-ملت را. تا اینجای کار، تصمیم آنها به حفظ یک انقلاب سرکش توسعه طلب بوده است که این قابل قبول نیست."

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این سوال که عربستان و رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله با هم متحد خواهند شد؟ بدون واکنش منفی به این سوال، ایران را کشوری قانون گریز و حامی شماره یک تروریسم نامید. 

وی در حالی ادعا کرد که ایران به تروریست ها پناه می دهد و در همان جبهه ای است که القاعده و اسامه بن لادن بوده اند، که خاستگاه افراطی گری، تروریسم و القاعده، عربستان سعودی است و گزارش نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در مورد حملات یازده سپتامبر از حمایت مقامات سعودی از القاعده و بن لادن در این حمله حکایت دارد. از سوی دیگر حمایت های آشکار و پنهان سعودی ها از گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و فجایع کم نظیر و جنایات ضد بشری این گروه بر کسی پوشیده نیست.

وزیر خارجه عربستان در ادامه اتهام زنی های بی اساس خود به ایران سنگ تمام گذاشته و گفته است، "ایران سلاح به بحرین قاچاق می کند، شماری از دیپلمات‌های جهان از جمله دیپلمات‌های سعودی را به قتل رسانده است. ایران همچنین تعدادی حملات تروریستی را در اروپا و آمریکای جنوبی و نیز در خاور میانه سازماندهی کرده است. بنابراین حکومت ایران حکومتی قانون‌گریز است."

صحبت از قانون گریزی ایران، از سوی وزیر خارجه کشوری مطرح می شود که اصولا فاقد قانون اساسی و ساز وکار نهادهای دموکراتیک بوده و به صورت استبداد فردی و حکم و فرمان پادشاهی اداره می شود. 

الجبیر در باره پاسخ موشکی انصارالله یمن در برابر بمباران بی امان مردم این کشور از سوی جنگنده های سعودی، ضمن پاسخ منفی به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی در باره امکان رویارویی مستقیم با ایران، مدعی شده است، "این موشک ساخت ایران بود، شبیه همان موشکی بود که در ۲۲ ژوئیه به شهر ینبع شلیک شد. یک موشک حمل کننده با برد ۹۰۰ کیلومتر که قطعات آن به یمن قاچاق شده است. به گمان ما در آنجا به دست کارشناسان سپاه و حزب الله مونتاژ و به سمت شهر ما پرتاب شده است. موشکی هم که به ریاض رسید از همان نوع بود و ما ایران را مسئول آن می‌دانیم. و به نظر ما این می‌تواند یک کنش جنگی محسوب شود."

برجام توافقی ضعیف بود/ ایران باید تحریم شود

وزیر خارجه عربستان سعودی در باره برجام و مخالفت ترامپ با توافق هسته ای نیز گفته است، "برجام توافق ضعیفی بود. بر اساس آن، ۱۲ سال بعد از امضا قرارداد، محدودیت شمار سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند داشته باشد، برداشته می‌شود. ایرانی‌ها قاعدتا‌ می‌توانند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار سانتریفیوژ داشته باشند. آنها می‌توانند به حدی سوخت غنی شده تولید کنند که برای ساخت بمب در عرض چند هفته کافی باشد و این بسیار بسیار خطرناک است. بندهای دیگری از این توافق که باید محدودیت بیشتری بر آن گذاشته شود شامل بخش‌های مربوط به بازرسی شامل سایت‌های اعلام نشده و نیز سایت‌های نظامی است. ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار داریم که در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر عمل کند."

وی همچنین ادعا کرده که برنامه موشکی ایران ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی است و از انتظار کشورش برای تحریم ایران به خاطر آنچه که از آن به حمایت از تروریسم و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد موشک‌های بالستیک یاد کرده، سخن گفته است.

اتهام به حزب الله در خصوص استعفای حریری 

الجبیر در باره لبنان و استعفای عجیب سعد حریری نخست وزیر لبنان که در سفر به عربستان اعلام شد، نیز گفته است، «اوضاع در لبنان مساعد نیست و این از نتایج اقدامات حزب‌الله است که از سوی ایران حمایت می‌شود. حزب‌الله در برابر هر ابتکار عملی که نخست وزیر حریری می‌خواست به خرج دهد، مانع‌تراشی کرد. حزب‌الله مسئول قاچاق اسلحه به بحرین نیز بوده و در اقدامات مجرمانه همچون معامله مواد مخدر و پولشویی نیز دست داشته است.»

وی با خود داری از اعلام رویارویی مستقیم با حزب الله در واکنش به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی خاطرنشان کرد،«ما به گزینه‌های مختلف فکر می‌کنیم. و با دوستان و هم‌پیمانان خودمان در جهان مشورت می‌کنیم تا ببینیم با حزب‌الله چه برخوردی باید بکنیم.»

الجبیر در باره بازداشت های صورت گرفته در عربستان تحت عنوان مبارزه با فساد نیز این اقدام را منجر به اعتماد سرمایه گذاران خارجی و نه فرار سرمایه از کشورش دانسته و گفته است،" [این رویکر] نشانگر آن است که ما سیاست عدم تساهل در برابر فساد را در پیش گرفتیم. در خلال دو سال تحقیق متوجه شدیم که بخش قابل توجهی از بودجه ما به سرقت رفته و چنین وضعیتی نمی‌توانست ادامه یابد."

در حالی وزیر خارجه عربستان با افتخار از مبارزه با فساد سخن می گوید که مطابق گزارش های متعدد نشریه های معتبر بین المللی، ریخت و پاش های شاه سعودی در سفرهای خارجی و ولخرجی های ولیعهد این کشور ثابت می کند که حاکمان کنونی ریاض نیز افراد پاکدستی نیستند که بخواهند داعیه مبارزه با فساد داشته باشند به همین دلیل گمانه زنی ها در خصوص علت دستگیری گسترده شاهزادگان، مسوولان و بازرگانان درعربستان، بستن دهان مخالفان و قبضه بیش از پیش قدرت و تغییر سلسله پادشاهی از خاندان سعودی به خاندان سلمان است. 

پربیننده ترین خبرها