مجلس ایرادهای شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج را رفع کرد

مجلس ایرادهای شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج را رفع کرد
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 10:38

نمایندگان مجلس، با رفع ایرادهای شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین، مقرر کردند که اقدامات بسیج در چارچوب تدابیر رهبری و مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی انجام شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

 نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس که بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین اختصاص داشت، نسبت به رفع این ایرادها اقدام کردند.

در حالی که این طرح در خردادماه سال ۹۵ به تصویب مجلس رسید، شورای نگهبان از تایید آن خودداری کرد و در ۲ ایراد مطرح شده، تاکید کرد که کلیه بندهای ماده ۱ این طرح باید در چارچوب تدابیر فرماندهی مقام معظم کل قوا، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی صورت پذیرد و در غیر این صورت، با اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی مغایر خواهد بود.

با این همه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از بررسی این ایرادها بر نظر قبلی خود اصرار کرد و اصلاحات موردنظر شورای نگهبان را اعمال نکرد و در جلسه امروز نمایندگان با اصرار کمیسیون بر نظر قبلی خود جهت ارائه این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کردند.

رییس مجلس در توضیحاتی در این رابطه تاکید کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با نظر شورای نگهبان موافقت می‌کند و این اصرار تنها موجب خواهد شد، اجرای این طرح ۲ سال به تعویق بیافتد.

بر این اساس، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس، اصلاحات موردنظر شورای نگهبان در این طرح را اعمال کرده و مقرر شد هدف از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین ایجاد توانایی‌های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی و سازماندهی آنان به‌منظور دفاع همه‌جانبه از کشور، نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش موثر و داوطلبانه در تمامی عرصه‌های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت‌های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی به این شرح خواهد بود:

الف- آموزش نظامی آحاد مردم برای دفاع از کشور

ب- تعلیم و تربیت در زمینه‌های عقیدتی سیاسی

پ- جذب و سازماندهی اعضای بسیج

ت- تهیه و اجرای طرح های دفاعی، امنیتی و جهادی

ث- تعمیق و ترویج ارزش‌ها، باورها و فرهنگ مبتنی بر تفکر بسیجی در جامعه

ج- کمک به کارآمدی نظام و سازندگی کشور و پیشرفت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

چ -کمک به توسعه و رشد علمی، فناوری، ابتکارات و اختراعات بسیجیان

ح- کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس همچنین با اصلاح تبصره دیگری مقرر کردند که دولت می‌تواند به‌منظور ارتقای سهم و حضور نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور در جغرافیای هر شهرستان با حفظ مالکیت، اراضی مناسبی را برای آموزش نظامی و اجرای رزمایش‌ها در اختیار بسیج مستضعفین قرار دهد. پیش از این مجلس دولت را موظف به این اقدام کرده بود که با رفع ایراد شورای نگهبان این واژه حذف شد.

ایلنا 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها