چرا حریری به پاریس دعوت شد؟

چرا حریری به پاریس دعوت شد؟
پنج‌شنبه 25 آبان 1396 - 00:53

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز چهارشنبه سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان و خانواده وی را دعوت کرد که به فرانسه سفر کنند.

العالم - لبنان

آسوشیتدپرس از بیروت گزارش داد: این در حالی است که بها حریری، برادر بزرگتر سعد حریری، سکوت خود را در خصوص کناره گیری سعد حریری از نخست وزیری شکست و گفت از استعفای برادرش حمایت می کند. وی ایران و حزب الله را به تلاش برای به دست گرفتن کنترل لبنان متهم کرد. لبنان در گذشته مستعمره فرانسه بود. فرانسه سعی دارد به عنوان میانجی در بحران به وجود آمده بین لبنان و عربستان سعودی عمل کند.

یکی از مسئولان دفتر ریاست جمهوری فرانسه که خواست نامش فاش نشود گفت: قرار است سعد حریری به همراه خانواده اش طی چند روز آینده به فرانسه سفر کند. وی گفت مکرون طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه چندین بار با سعد حریری و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفتگو کرده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان،نیز پیشتر عربستان سعودی را متهم کرد که سعد حریری را بازداشت کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز با انتقاد از عربستان سعودی گفت ریاض بر سعد حریری فشار آورد تا از قدرت کناره گیری کند و این امر دخالت در امور داخلی کشوری دیگر محسوب می شود.

روحانی بدون این که از عربستان سعودی نام ببرد ریاض را متهم کرد که به اسرائیل التماس کرده است تا لبنان را بمباران کند. حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، نیز اتهامات مشابهی را مطرح کرده است.

عربستان سعودی حزب الله لبنان را به یاری رساندن به حوثی های یمن متهم کرده است. حوثی های یمن مدتی پیش یک فروند موشک بالستیک را به سوی ریاض شلیک کردند.

رئیس تلویزیون المستقبل، که به حزب متبوع سعد حریری وابسته است، گفت انتظار می رود که سعد حریری تا قبل از یکشنبه به لبنان بازگردد. قرار است وزیران امور خارجه کشورهای عربی در روز یکشنبه در قاهره جلسه اضطراری تشکیل دهند. این جلسه به درخواست عربستان تشکیل خواهد شد. قرار است در این جلسه درباره آنچه اعراب  "نفوذ روز افزون ایران در منطقخه" می خوانند، و نیز بحران لبنان، گفتگو شود.

در عین حال، جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان، در پاریس گفت لبنان خواستار آن است که اختلافات با  عربستان سعودی بر سعد حریری به شکلی برادرانه حل و فصل شود. وزیر امور خارجه لبنان که به اروپا سفر کرده است گفت بیروت این گزینه را نیز دارد که به مقررات بین المللی مراجعه کند. وی در این باره توضیح بیشتری نداد. هنوز معلوم نیست که آیا وزیر خارجه لبنان در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در قاهره شرکت خواهد کرد یا خیر.

پربیننده ترین خبرها