دیپلمات سابق آمریکا: اقدامات نظامی آمریکا در سوریه نقض قوانین بین‌الملل است

دیپلمات سابق آمریکا: اقدامات نظامی آمریکا در سوریه نقض قوانین بین‌الملل است
پنج‌شنبه 25 آبان 1396 - 11:19

دیپلمات سابق آمریکا و یکی از مشاوران سنا تصریح کرد که اقدامات نظامی آمریکا در سوریه که بدون اجازه دمشق انجام می‌گیرد، نقض قوانین بین‌الملل است.

العالم-آمریکا

فارس -- روز دوشنبه هفته جاری، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که حضور آمریکا در سوریه مورد تأیید سازمان ملل است زیرا واشنگتن در مبارزه علیه داعش شرکت دارد.

«جیم جاتراس» دیپلمات سابق آمریکا و مشاور رهبری جمهوری‌خواه سنا در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گفت که آمریکا در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که اجازه مبارزه با داعش بعلاوه نقض حاکمیت سوریه را می‌دهد.

این دیپلمات سابق آمریکا توضیح داد: «ادعای تعقیب داعش، هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد و پایگاههای آمریکا در قلمرو تحت کنترل کردها در سوریه را توجیه نمی‌کند».

وی ادامه داد: «و این امر گزارش اخیر مبنی اینکه ظاهراً نیروهای تحت حمایت آمریکا با داعش به توافق رسیده‌اند تا اجازه تخلیه هزاران نفر از اعضای این گروه از الرقه را بدهد، توجیه نمی‌کند».

جاتراس تصریح کرد که شواری امنیت هرگز به آمریکا مجوز انجام اقدامات نظامی علیه داعش یا هرگروه دیگر در سوریه را نداده است و واشنگتن هرگز از دولت سوریه نیز مجوزی دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: «توجه داشته باشید طبق فصل هفتم از منشور سازمان ملل-تنها مجوز قانونی که در اصل جایگزین حاکمیت یک کشور است- کلامی وجود ندارد که شامل هرگونه مجوز استفاده از زور (نیروی نظامی) شود».

حضور آمریکا در سوریه مکرراً مورد انتقاد دمشق قرار گرفته است و بارها دولت سوریه اعلام کرده است که هرگونه عملیات نظامی خارجی که بدون تأیید دولت دمشق صورت گیرد، یک تهاجم غیرقانونی قلمداد می‌شود.

پربیننده ترین خبرها