تلویزیون اسرائیل: روابط ریاض و تل آویو علنی می شود

تلویزیون اسرائیل: روابط ریاض و تل آویو علنی می شود
پنج‌شنبه 25 آبان 1396 - 22:33

شبکه ده تلویزیون اسرائیل اعلام کرد روابط ریاض و تل آویو علنی می شود.

العالم - فلسطین

به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، شبکه ده تلویزیون اسرائیل اعلام کرد مصاحبه گادی آیزنکوت با پایگاه اینترنتی ایلاف سعودی گامی مقدماتی برای علنی کردن روابط میان سعودی و اسرائیل است.

گفتنی است رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل و عربستان سعودی با یکدیگر توافق کامل دارند و ما هیچگاه با یکدیگر نجنگیده و دشمن یکدیگر نبوده ایم.

وی افزود به اعتقاد من میان ما و سعودی ها درباره ایران توافق کامل وجود دارد. من در نشست رؤسای ستاد ارتش ها در واشنگتن اظهارات نماینده عربستان سعودی را دقیقا مشابه اندیشه خودمان درباره ایران و ضرورت مقابله با توسعه طلبی های آنها یافتم.

ایزنکوت درپاسخ به این پرسش که آیا اخیراً همکاری اطلاعاتی با عربستان سعودی داشته اید؟ گفت ما در صورتی که اقتضا کند آماده همکاری اطلاعاتی هستیم. ما منافع مشترک بسیاری داریم.

خبرنگار پایگاه اینترنتی ایلاف که وابسته به عربستان سعودی است در محل ستاد ارتش اسرائیل با آیزنکوت مصاحبه کرد که این نخستین مصاحبه آیزنکوت با یک نشریه عربی نیز به شمار می آید.

رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در ابتدای این مصاحبه گفت اسرائیل اکنون در بهترین وضع نظامی قرار دارد. ما پیشرفت زیادی کرده ایم و توان نظامی و اطلاعاتی و نیروی هوائی و زمینی ما در بهترین حالت قرار دارند و مورد احترام کشورهای میانه رو در منطقه هستیم.

وی مدعی شد در گذشته ما در خطر تهدیداتی از سوی ارتش سوریه و موارد دیگر بوده ایم اما اکنون مناطقی مثل لبنان و کرانه باختری و غزه و سینا و سوریه در خطر ناآرامی به سر می برند و برخی رویدادهای تاکتیکی داخلی ممکن است به درگیری های راهبردی گسترده منجر شود. اما خطر جدی بزرگتر در منطقه از ناحیه ایران است.

وی همچنین افزود در مقابل، آمریکا سیاست ایجاد ائتلاف برای جنگ با داعش را دنبال می کند و در این مسیر موفق بوده است. از سوی دیگر روسیه فقط به دنبال منافع خود در سوریه است. روس ها می دانند چگونه با همه طرف ها هم صدا شوند. آنها از یکسو با اسد و ایران و حزب الله متحد شده اند و از سوی دیگر با آمریکائی ها و ترکیه در جنگ با داعش همکاری می کنند و با ما درچارچوب عدم برخورد به نحو خوبی همکاری می کنند.

آیزنکوت در پاسخ به پرسشی درباره داعش در سوریه گفت اگر نگاهی به نقشه نفوذ داعش در یکسال پیش بیندازیم و آن را با امروز مقایسه کنیم مشاهده می کنیم که داعش به شدت تضعیف شده است و در آستانه نابودی است. البته ممکن است داعش با همین اندیشه و تحت اسامی دیگری به سوریه و منطقه بازگردد.

آیزنکوت درباره دیدگاهش درباره مواضع ترامپ گفت حضور ترامپ فرصتی را برای ایجاد ائتلاف بین المللی تازه ای در منطقه به وجود آورده است و باید طرح راهبردی بزرگی برای مقابله با خطر ایران تدوین شود. ما برای تبادل تجربه با کشورهای میانه رو عربی و تبادل اطلاعاتی برای مقابله با ایران آمادگی داریم.

پربیننده ترین خبرها