حجت الاسلام رئیسی:

سفر ۳۰۰هزار زائر پیاده به مشهد/ ۱۰۰میقات‌الرضا احداث می شود

سفر ۳۰۰هزار زائر پیاده به مشهد/ ۱۰۰میقات‌الرضا احداث می شود
يکشنبه 28 آبان 1396 - 07:38

تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد که در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع) حدود ۳۰۰ هزار نفر پیاده از اطراف مشهد مقدس و استان های همجوار به حرم رضوی آمده اند.

العالم- ایران 

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه  خبری شبکه دو سیما که به مناسبت شهادت امام رضا (ع) از حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس پخش شد، درباره اثر عزاداری ها بر وحدت و انسجام ملی افزود: حدود ۳۰۰ هزار نفر به صورت پیاده از اطراف مشهد مقدس و استان های همجوار به حرم مطهر امام رضا (ع) آمدند.

وی با اشاره به اینکه مردم از اقلیم ها و در سنین مختلف به اینجا آمده اند، اضافه کرد: حضور آنان فضای خاصی را به مشهد مقدس داده است.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: اضطراب های مردم با حضور در این جا از بین می رود و در این زیارت و دلدادگی به حضرت امام رضا (ع) آرامش پیدا می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: سنگ زیر بنای جامعه و نظام اسلامی، توحید است و جامعه مبتنی بر توحید شکل نمی گیرد مگر در پرتو ولایت و امکان ندارد جز با ولایت پذیری و ولایی عمل کردن، جامعه ای بر مبنای دین و آموزه های دینی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه از مشخصه های مهم شهر اسلامی و مدینه فاضله، اخلاق است و اخلاق بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهد، افزود: توجه به دیگران و مستضعفان و نیازمندان بسیار مهم است و اساس این شهر بر معنویت و اخلاق و عدالت اجتماعی است و امام رضا (ع) پرچمدار عدالت اجتماعی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) بر بحث ولایت و امامت تاکید دارند گفت: هر جا موفقیت و پیشرفت در اسلام داشتیم در پرتو ولایت و هر جا مشکل داشتیم ناشی از فاصله گرفتن مردم از ولی خدا و اطاعت از شیطان و کفار است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تعداد زائران امام رضا (ع) و کیفیت زیارت، هر سال بیشتر و بهتر می شود، گفت: دلدادگی و صفای باطن در این زیارت ها در مردم دیده می شود و علت حمله برخی رسانه های ضد انقلاب و مستکبران و وهابیت نسبت به مسئله زیارت در همین راستاست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: توجه به امامان و پیشوایان دینی فوق العاده است و زیارت، زندگی زائر را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: «آتش به اختیار» که آقا فرمودند ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است یعنی یک ادم متدین و با ایمان نمی تواند در مقابل ترک معروف ها و انجام منکرات بی تفاوت باشد زیرا در این صورت جامعه پر از فساد می شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر با امام رضا (ع) ارتباط داشته باشیم بسیاری از گره های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما در پرتو این ارتباط گشوده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه پیشینیان در شهر مقدس مشهد و آستان قدس رضوی اقدامات زیادی را انجام دادند، افزود: اما امکانات فعلی تناسبی با این تعداد زائر ندارد و باید برای زائران کم درآمد یا بی درآمد محل اسکان در شأن زائران ساخت.

وی گفت: در روز عید فطر پارسال کلنگ یک شهر زائر را برای زائران کم درآمد به زمین زدیم و امسال در ولادت امام رضا (ع) بهره برداری از نخستین فاز آن آغاز شد.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: به همه استان ها اعلام کردیم کسانی که تاکنون به زیارت امام رضا(ع) نیامده اند با کمک دیگر دستگاه ها از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج به عنوان زائر اولی، آن ها را به زیارت می آوریم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: تاکنون حدود نیم میلیون نفر به زیارت امام رضا (ع) آمده اند که یا اصلا به زیارت نیامده بودند یا ۴۰ تا ۵۰ سال قبل به زیارت آمدند و این به برکت نام امام رضا (ع)انجام شد.

وی با بیان اینکه جمعیتی از مشاوران را تشکیل دادیم تا بتوانند مشکلات زائران را برطرف کنند، ادامه داد: امکانات ما باید در جهت رفاه حال زائران به کار گرفته شود.

جت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: زمین زائرسراها متعلق به آستان قدس رضوی است و ساختمان های آن هم با درآمدهای این آستان در حال ساخت است و تعدادی از افراد نیکوکار هم اعلام آمادگی کردند تا بخشی از کارهای ساختمانی آن را بر عهده بگیرند.

وی درباره بلند مرتبه سازی ها در مشهد مقدس گفت: توسعه اطراف حرم مطهر و خیابان های منتهی به حرم را متناسب با بافت ضروری پیرامون حرم مطهر نمی دانم و این بافت حتما باید با حرم تناسب داشته باشد زیرا حرم و حریم با هم ارتباط دارد اما اکنون این تناسب وجود ندارد .

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: قبلا حرم مطهر از راه دور هم دیده می شد اما اکنون ساختمان های مرتفع جلوی این دید را گرفته است به همین علت از مسئولان استان و شورای شهر پیگیری کردم که حتما باید در این باره تجدید نظر شود و جلوی این وضعیت گرفته شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه معاونت امداد مستضعفین و بنیاد کرامت را تشکیل دادیم گفت: ماموریت آنان ها توجه به فقرا و مستمندان است که سیره امام رضا (ع) هم است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: باید توانمند سازی محرومان در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: لایروبی قنات ها صدها شغل ایجاد کرد و طرحی را با ۶۳۰ واحد مسکن در مشهد برای زوج های جوان را آغاز و نمونه دیگری را هم در خراسان جنوبی آغاز کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: همکاری با دیگر دستگاه ها و مشارکت با مردم در دستور کار است و دقیقا بر اساس نیت واقفان عمل می کنیم.

وی با اشاره به اینکه علی بن ابی طالب (ع) از نخستین واقفان جهان اسلام است، افزود: وقف و نذر می تواند در گره گشایی از مشکلات بسیاری از مردم موثر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی درباره ساخت مدارس توسط این آستان هم گفت: پیگیر ساخت مراکز فرهنگی و خدماتی از جمله کتابخانه و درمانگاه در استان ها و شهرستان های محروم هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه زائران باید در رفاه باشند، افزود: تلاش می کنیم امکانات رفاهی لازم را برای زائران ایجاد کنیم از جمله تاکنون ۲۰ میقات الرضا را ساختیم و این رقم به ۱۰۰ خواهد رسید.

وی درباره تبدیل شدن مشهد به قطب علمی نیز گفت: مشهد ظرفیت بسیار و دانشگاه های فعالی دارد و می تواند مرجعیت علمی پیدا کند و زیرساخت های آن وجود دارد و گام هایی را در این جهت برداشته ایم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: با درخواست ما، سازمان صدا و سیما رادیو زیارت را تاسیس کرد و امیدواریم این رادیو نقش خوبی را ایفا کند و همچنین خواستیم شبکه تلویزیونی رضوی را داشته باشیم که رئیس سازمان صدا و سیما قول پیگیری داد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: کار شبکه ماهواره ای و بین المللی رضوی را هم از ابتدای امسال به صورت آزمایشی آغاز کردیم و اکنون در حال فعال شدن است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره زلزله اخیر در غرب کشور گفت: در اربعین حسینی میان نجف و کربلا با توجه به اینکه موکب زیاد بود آنجا نرفتیم و فقط با آنها همکاری کردیم اما در جاهایی مانند مرز مهران و سامرا که خدمت رسانی کمتری بود مستقر شدیم.

وی افزود: پس از زلزله کرمانشاه سریعاً امکانات مان را به آنجا منتقل کردیم و تهیه و توزیع غذای گرم را انجام دادیم و از نخستین گروه هایی بودیم که در آنجا مستقر شدیم و با همکاری دولت ، بسیج، ارتش و سپاه خدمت رسانی کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مردم کرمانشاه را تنها نمی گذاریم از همه خدمت گذاران مناطق زلزله زده خواست مردم کرمانشاه را که در دوران جنگ تحمیلی، مقاومت و ایستادگی کردند یاری کنند و اکنون ما باید همواره در کنار آنها باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: از طرح مسایل حاشیه ای و سیاسی باید پرهیز کنیم و فقط به خدمت به مردم بیاندیشیم و همه دولت و مسئولان باید از مشکلات مردم گره گشایی کنند و طرح مسایل حاشیه ای به حال مردم و زلزله زدگان مفید نیست و فقط ذهن ها را مشوش کنیم.

وی گفت: در پی این هستیم با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بسیج، سپاه و بنیاد مسکن و دستگاه های مسئول و دولت ، اسکان موقت زلزله زدگان انجام شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: شخصیت امام رضا (ع) الگویی برای بشریت و چگونه زیستن و مقاومت و ایستادگی کردن و چگونه عبادت و بندگی کردن و چگونه مواجه شدن با مکاتب دیگر است و ایشان بنیان گذار گفتگوی ادیان است و در این گفتگوها دست برتر داشتند.

وی اضافه کرد: باید شخصیت امام رضا (ع) را مطالعه کنیم زیرا ایشان بهترین الگو برای زندگی ماست.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها