اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود.../ بازداشت حریری در پادشاهی سکوت و طلای سیاه

اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود.../ بازداشت حریری در پادشاهی سکوت و طلای سیاه
دوشنبه 29 آبان 1396 - 20:57

«طلال سلمان» که امروز به قدیمی ترین روزنامه نگار لبنان و حتی جهان عرب معروف است و درحمایت ازجبهه مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری قلم می زند، تاکید کرد: اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود، امکان مراجعه ما به آن برای رسیدگی به پرونده بازداشت واسارت «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در « پادشاهی سکوت و طلای سیاه» وجود داشت.

العالم ـ لبنان

سلمان روز دوشنبه در مقاله ای در واکنش به مواضع وزیران خارجه اتحادیه عرب علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و بازداشت 12 روزه الحریری در عربستان خاطرنشان کرد: ریاض توانسته با هم دستی برخی از کشورهای صاحب طلای سیاه بر تصمیمات اتحادیه عرب که هوشیاری خود را از دست داده است، سیطره پیدا کند. این سیطره در گذشته تا جایی پیش رفت که توانستند عضو موسس اتحادیه عرب یعنی سوریه را از آن اخراج کنند و عضویت سوریه همچنان در تعلیق بماند.
سعدالحریری حدود 15 روز قبل در اقدامی نامتعارف و تردیدآمیز در ریاض و از طریق شبکه سعودی العربیه استعفای خود را از نخست وزیری لبنان اعلام کرد اما لبنانی ها به ویژه ژنرال' میشل عون' رئیس جمهوری لبنان این استعفا را نپذیرفتند و با تاکید به اینکه نخست وزیر کشورشان درعربستان در بازداشت و در وضعیتی بغرنج بسر می برد، بر بازگشت سریع او به بیروت برای تعیین تکلیف استعفایش تاکید کردند.
ریاض بعداز فشارهای روز افزون بین المللی و منطقه ای و با وساطت فرانسه مجبور شد به الحریری و همسر و یک فرزندش اجازه دهد راهی پاریس شوند تا چند روز بعد از آنجا به بیروت برود . هنوز دو فرزند نخست وزیر لبنان در گروگان سعودی ها هستند.
در حالی که ریاض تحت فشارهای سنگین ناشی از به اسارت گرفتن نخست وزیر لبنان بود، اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان عصر دیروز در قاهره تشکیل و مواضعی ضد مقاومت لبنان و جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد.
وزیران خارجه قطر، لبنان، سوریه، عمان،الجزایر دراین اجلاس شرکت نکردند و اما رژیم صهیونیستی از بیانیه آن استقبال کرد.
طلال سلمان تاکید کرد: اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود، عربستان و امارات نمی توانستند چنین جنگ ظالمانه ای را علیه کهن ترین و درعین حال فقیرترین و نادارترین کشور عربی یعنی یمن به راه اندازند. جنگی که شمال و جنوب، ساحل و کوه و همه شهرها، روستاها و شهرستان های یمن را فرا گرفته است. این جنگ مدارس، بیمارستان ها، پناهگاه ها، خانه ها و اردوگاه های آوارگان را به ویرانه تبدیل کرده است.
وی اظهارداشت: اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود، حال و شرایط مصر هم خوب بود و قاهره مرجع، آغوش، حامی و رهبر همه کشورهای عربی می بود.
این نویسنده عرب تصریح کرد: اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود، بسیاری از کشورهای عربی دیگر به ثروت های سیاه و سفید شان اندازه گیری نمی شدند بلکه با مواضع مردانی که به آینده بهتر ایمان دارند، مردانی که آماده رهبری امت به سوی پیروزی و پیشرفت هستند، شناخته می شدند.
به گزارش ایرنا، طلال سلمان در پایان تاکید کرد: اگر اتحادیه عرب هنوز در قید حیات بود، دیگر این نظریه در کشورهای عربی رایج نبود که ارزش هر کشوری به نفت و گازآن است؛ بلکه ارزش هر کشوری به نقش آن در پیشرفت مردمش و حمایت از کرامت امت ارتباط می داشت و اجازه داده نمی شد بدوی های صحرانشین با حاکم شدن و تکیه به طلای زرد سیاه و سفید، همه امت را به یک باره به دشمن اسرائیلی و یا هر طرفی که کرامت امت را زیر پای می گذارد، تسلیم کنند.

پربیننده ترین خبرها