رئیس پارلمان زیمبابوه: موگابه استعفا کرد!

رئیس پارلمان زیمبابوه: موگابه استعفا کرد!
سه شنبه 30 آبان 1396 - 20:08

رئیس پارلمان زیمبابوه روز سه‌شنبه از استعفای «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور این کشور پس از فشارهای اخیر نظامیان و هم‌حزبی‌هایش خبر داد.

العالم _ آفریقا

رئیس پارلمان زیمبابوه روز سه‌شنبه اعلام کرد «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

خبر استعفای موگابه ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که پارلمان زیمبابوه رسما روند استیضاح و برکناری او را آغاز کرد.

هفته گذشته پس از آنکه فرمانده ارتش زیمبابوه اعلام کرد ممکن است نظامیان برای توقف روند «پاکسازی‌های درون‌حزبی» توسط موگابه، وارد عمل شوند، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش راهی «هراره» پایتخت این کشور شدند.

اختلاف میان نظامیان و موگابه از آنجا آغاز شد که رئیس‌جمهور 93 ساله زیمبابوه در تلاش برای هموار کردن مسیر ریاست‌جمهوری همسرش «گریس»، معاون خود «امرسون منانگاگوا» را که روابط نزدیکی با ارتش داشت، کنار گذاشته و بعدا هم عضویت وی در حزب «زانو-پی.اف» (جبهه وطن‌پرست اتحادیه ملی آفریقایی زیمبابوه) را لغو کرد.

منانگاگوا پس از خروج از کشور، هم‌حزبی‌هایش را به تلاش برای برکناری موگابه ترغیب کرده و او را به کنار زدن «آزادی‌خواهان» متهم کرد.

سرانجام پس از ورود ارتش به پایتخت، حزب حاکم زیمبابوه که در ابتدا از موگابه حمایت کرده بود، از وی خواست که از قدرت کناره‌گیری کند. موگابه که از 37 سال پیش تاکنون رئیس‌جمهور است، طی یک نطق تلویزیونی این درخواست را رد کرده و حتی بعد از دیدار با فرمانده ارتش هم از استعفا خودداری کرد.

با وجود این مقاومت‌های اولیه، وی نهایتا امشب رئیس پارلمان را در جریان تصمیمش برای استعفا قرار داده است.

وی در نامه‌اش به پارلمان، مدعی شده است که استعفایش «تصمیمی داوطلبانه» بوده که با هدف «تسهیل انتقال قدرت» انجام گرفته است.

انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه قرار است سال آینده برگزار شود و با کنار رفتن رابرت و گریس موگابه از گردونه رقابت، به نظر می‌رسد منانگاگوا بیشترین شانس را برای به دست گرفتن قدرت در اختیار داشته باشد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها