اشک‌ها و لبخندها پس از کناره‌گیری موگابه

اشک‌ها و لبخندها پس از کناره‌گیری موگابه
چهارشنبه 1 آذر 1396 - 04:41

نیمی از نمایندگان پارلمان زیمبابوه با کناره گیری موگابه اشک ریختند!

العالم - آفریقا

نمایندۀ پارلمان زیمبابوه و یکی از اعضای حزب حاکم زانو- پی اف (ZANU-PF) در این کشور، فضای پارلمان را پس از اعلام کناره گیری رابرت موگابه، رئیس جمهور، بسیار سنگین توصیف کرد و گفت: نیمی از نمایندگان شادی می کردند و نیمی دیگر که بیشتر از اعضای حزب حاکم بودند اشک می ریختند.

ترنس موکوپه (Terence Mukupe) در گفتگو با بی بی سی با اشاره به کناره گیری موگابه از قدرت گفت:  نمایندگان حزب حاکم نمی خواستند پایان کار رئیس جمهورشان را این چنین برگزار کنند. ما می خواستیم میراث موگابه حفظ شود. موضوعی شخصی در میان نبود. ما رئیس جمهورمان را دوست داریم اما وقت آن رسیده بود که خودش را بازنشسته کند اما افرادی که دور و برش بودند بویژه همسرش خیلی بد به او مشاوره می دادند. خیلی متاسفیم که اینگونه به پایان راه رسید.

موکوپه گفت همه ی نمایندگان اتفاق نظر داشتند که موگابه باید خودش را بازنشسته کند اما از او انتظار داشتند هنگامی که وقت کناره گیری فرا می رسد درست تصمیم بگیرد و زودتر استعفای خود را اعلام کند تا شرایط برای انتقال هر چه روان تر قدرت فراهم آید. افرادی که برای موگابه گریستند هنوز هم او را بنیانگذار این کشور می دادند و خیلی دوست داشتند میراث او به خوبی ماندگار شود. آنان می خواستند موگابه به نماد رنسانس در آفریقا و نماد بومی سازی در آفریقا تبدیل شود و باقی بماند.  ما نمی خواستیم او را استیضاح کنیم.

وی گفت امرسون منانگاوا هم اکنون ریاست حزب زانو- پی اف را در اختیار دارد و تا پایان روز چهارشنبه (امروز) در مقام رئیس جمهور سوگند یاد خواهد کرد.

موگوپه در پاسخ به انتقادهای جامعه بین المللی از منانگاوا و ادامه ی راه موگابه هم گفت: اجازه بدهید ما دوره ی تازه ای را آغاز کنیم و ما را فنا شده نپندارید. برای ما و برای کشورمان آرزوی خوشبختی کنید.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها