رویترز:

ارعاب و تهدید تنها سهم توسعه میدان گاز پارس جنوبی در قرارداد توتال

ارعاب و تهدید تنها سهم توسعه میدان گاز پارس جنوبی در قرارداد توتال
چهارشنبه 1 آذر 1396 - 10:53

شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد، در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در قرارداد توسعه پارس جنوبی بازنگری می‌کند؛ وزیر نفت کشورمان هم در واکنش به این موضوع هشدارداد در صورت ترک قرارداد، توتال سرمایه‌هایش را در ایران از دست می‌دهد.

العالم-ایران/اقتصادی

رویترز در گزارشی به صحبت‌‌های روز گذشته زنگنه وزیر نفت ایران پرداخته است. زنگنه روز گذشته اعلام کرد که شرکت فرانسوی توتال اگر بخواهد پایش را از قرارداد با ایران برای توسعه گاز پارس جنوبی بیرون بکشد، همه سرمایه‌های خود را از دست خواهد داد.

میدان گاز پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان جهان است که شرکت توتال فرانسه برای توسعه آن با ایران قرارداد بسته است.

زنگنه گفته بود در صورتی که توتال بدون اجبار تحریم‌های شورای امنیت قصد ترک قرارداد با ایران را داشته باشد، هیچ سرمایه‌ای برگشت داده نخواهد شد و پولی به حساب آن شرکت منتقل نمی‌شود.

بر اساس گزارش رویترز شرکت فرانسوی توتال قراردادی را در جولای برای توسعه فاز 11 میدان گاز پارس جنوبی با سرمایه اولیه یک میلیارد دلار با ایران امضا کرد و با این قرارداد نخستین شرکت بزرگ غربی بود که سرمایه‌گذاری انرژی را با جمهوری اسلامی ایران پس از لغو تحریم‌ها انجام می‌داد.

شرکت نفتی توتال طی بیانیه‌ای در روز گذشته اعلام کرد که همچنان بر قرارداد با ایران پایبند است و علاقمند است که آن را به پیش ببرد.

سخنگوی توتال هم گفت: این شرکت در حال حاضر برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی کار می‌کند و بر ادامه تعهدات طبق قرارداد پایبند است و مناقصه‌ها منتشر شده و قراردادها در این زمینه باید تا ژانویه منعقد شود.

پاتریک پویانه رئیس توتال هم هفته گذشته اعلام کرده بود اگر آمریکا تصمیم بگیرد که تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه تهران به دلیل برنامه‌های هسته‌ای اعمال کند، درباره پروژه‌ گازی با ایران بازنگری می‌کند.

کنگره آمریکا بنا است که طی همین ماه درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم بگیرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به طور رسمی پایبندی تهران به تعهدات برجام را انکار کرد.

زنگنه همچنین گفته است که 56 میلیون یورو معادل 66 میلیون دلار برای پروژه پارس جنوبی متعهد شده بود و کارها بر اساس برنامه تعیین‌شده پیش می‌رفت.

قرار است توتال (50.1 درصد) ، شرکت چینی (30 درصد) و پتروپارس یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران( 19.9) درصد سرمایه‌گذاری را این پروژه را خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز در سال گذشته ایران 8 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده است. به طورمیانگین ایران روزانه 30 میلیون مترمکعب به ترکیه صادر می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها