آرایش سیاسی احزاب الجزایری/ آیا مردم برای حضور در پای صندوق های رای قانع شده اند؟

آرایش سیاسی احزاب الجزایری/ آیا مردم برای حضور در پای صندوق های رای قانع شده اند؟
پنج‌شنبه 2 آذر 1396 - 14:16

احزاب و گروه های سیاسی مختلف الجزایر حتی احزاب مخالف دولت، از چند ماه پیش خود را برای انتخابات شوراهای شهرداری و استانداری آماده کرده اند و امروز که روز برگزاری این انتخابات است، انتظار دارند مردم آن ها را انتخاب کنند اما مهم ترین عامل نگرانی همه،فرار مردم از صندوق های رای است.

العالم - آسیا

انتخابات پیشین در الجزایر که آخرین آن انتخابات مجلس این کشور در بهار گذشته بوده، نشان داده است مردم تمایل زیادی برای شرکت در انتخابات ندارند به گونه ای که مقام های رسمی ، میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته را 38.5درصد اعلام کردند اما انتخابات شوراهای شهرداری و استانداری تا حد زیادی با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تفاوت دارد.

خود الجزایری ها به این انتخابات، انتخابات محلی می گویند و نوعی رنگ و بوی محله ای و قومی و قبیله ای به خود می گیرد و از سوی دیگر کسانی که در این انتخابات به عنوان نمایندگان مردم در شهرداری ها و استانداری ها انتخاب می شوند، ارتباط مستقیم و بیشتری با مردم دارند و در نتیجه پیش بینی می شود مردم در مقایسه با دیگر انتخابات، توجه بیشتری به آن نشان دهند.

انتخابات شورای شهرداری ها و همچنین استانداری ها در کشورهای شمال آفریقا و از جمله الجزایر ، اهمیت زیادی دارد.در خصوص بلدیه ها (شهرداری ها) باید گفت که وظایف شهرداری ها در الجزایر منحصر به مسائل ساخت و ساز و عمرانی و همچنین نظافت شهر نمی شود بلکه این بلدیه ها هستند که تقریبا همه گونه خدمات دولتی را از قبیل صدور گذرنامه، شناسنامه،گواهینامه رانندگی ، کارهای نقل و انتقال خودرو و غیره را به مردم ارائه می دهند و این مردم هستند که در این انتخابات رئیس بلدیه محل سکونت خود را انتخاب می کنند.

در مورد شوراهای استانداری نیز باید گفت این شوراها علاوه بر نقش محلی و مشورتی که در منطقه خود ایفا می کنند،در انتخاب نمایندگان مجلس سنا نیز نقش دارند و دوم سوم نمایندگان مجلس سنا را این ها انتخاب می کنند.

بر اساس اعلام مقام های الجزایر ، رای دهندگان، نمایندگان خود را در یک هزار و 541 بلدیه (شهرداری ) و 48 شورای استانداری و از میان 165هزار نامزد انتخاب می کنند. در این انتخابات، 50 حزب سیاسی لیست هایی ارائه کرده اند ، چهار ائتلاف تشکیل شده است و شمار زیادی از نامزدها نیز به صورت مستقل شرکت کرده اند و مقام های الجزایری 55 هزار و 866 شعبه رای گیری آماده کرده اند که سه هزار و 111مورد آن در سال جاری ایجاد شده است.

نیروهای امنیتی و نظامی الجزایر نیز برای تامین امنیت این انتخابات تدابیر ویژه ای اندیشیده اند؛ «احمد قاید صالح» جانشین وزیر دفاع الجزایر از ارتش و همه نیروهای مسلح این کشور خواسته است با برقراری امنیت، به بهتر برگزار شدن این انتخابات کمک کنند.

اداره کل امنیت ملی الجزایر نیز 180هزار پلیس را مسئول تامین امنیت مراکز رای گیری کرده است.

«عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر در جلسه روز گذشته شورای وزیران، خواستار مشارکت گسترده مردم در این انتخابات شد و از سوی دیگر مقام های الجزایری تضمین داده اند این انتخابات شفاف و سالم برگزاری می شود.

بر اساس قوانین الجزایر، تبلیغات برای این انتخابات از 25 روز پیش از رای گیری آغاز می شود و تا سه روز پیش از رای گیری ادامه می یابد.

در زمان تبلیغات انتخاباتی در الجزایر،تنها استفاده از دو زبان عربی و آمازیغی مجاز بود و کسی اجازه نداشت از زبان های خارجی در جریان تبلیغات انتخاباتی استفاده کند و البته ظاهرا مقصود از زبان های خارجی اینجا زبان فرانسوی است.

زبان آمازیغی در میان مردم قاره آفریقا به‌ویژه مراکش و الجزایر و به مقدار کمتر در لیبی و تونس و مالی و چند کشور دیگر رواج دارد.

مردم نمایندگان خود را در این انتخابات برای مدت 5 سال انتخاب می کنند و این انتخابات از نظر اهمیت، پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس قرار دارد.

حزب جبهه آزادیبخش ملی(حزب حاکم ) بزرگترین حزب در الجزایراست وتنها حزبی است که در همه استان ها و شهرداری های این کشور لیست دارد .«جمال ولد عباس» دبیر کل این حزب این حضور گسترده در الجزایر را نشان دهنده قوت این حزب دانست.

حزب تجمع ملی دمکراتیک که نخست وزیر از این حزب است،مهم ترین رقیب حزب جبهه آزادیبخش ملی(حزب رئیس جمهوری ) است.

احزاب مخالف دولت مانند حزب طلائع الحریات (پیشگامان آزادی )، ائتلاف اسلامی متشکل از احزاب حرکة النهضة (جنبش النهضه)، جبهة العدالة و التنمیة (جبهه عدالت وتوسعه)، حرکة البناء الوطنی (جنبش سازندگی ملی ) در انتخابات پیشین ادعا کرده بودند این انتخابات سالم و شفاف نیست در نتیجه انتخابات را تحریم کرده بودند اما بیشتر احزاب مخالف این بار تصمیم گرفته اند با قدرت در این انتخابات شرکت کنند که با این اوصاف پیش بینی می شود درصد مشارکت در این انتخابات نسبت به انتخابات پیشین مانند انتخابات مجلس در بهار گذشته بالاتر باشد.

یکی از نگرانی های مقام های رسمی الجزایر، پایین بودن درصد مشارکت مردم در انتخابات است به گونه ای که بر اساس آمارهای رسمی ،درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس در بهار گذشته حدود 38.5درصد بود و این در حالی است که برخی ادعا می کنند درصد مشارکت از این هم کمتر بوده است.

خبرگزاری رسمی الجزایر(واج) در خصوص ترکیب سنی و سطح تحصیلات و به طور کلی مشخصات نامزدها ی انتخابات بلدیه ها نوشته است: 51.5درصد از نامزدها زیر 40 سال سن دارند و 4.5درصد از آن ها نیز سنشان بیش از 60 سال است.

بر اساس اعلام مقام های رسمی الجزایر،25درصد از نامزدهای شوراهای شهرداری، دارای تحصیلات دانشگاهی، 59درصد دارای تحصیلات در سطح دبیرستان و 16درصد نیز دارای تحصیلات ابتدایی هستند و زنان 18درصد از کل نامزدها را تشکیل می دهند.

درخصوص نامزدهای شوراهای استانداری نیز باید گفت که 48درصد آن ها زیر 40 سال و 4.8درصد آن ها بالای 60 سال عمر دارند و 28درصد این نامزدها زن هستند.

در خصوص سطح تحصیلات نامزدهای شورای استانداری نیز باید گفت که بر اساس اعلام منابع رسمی الجزایری،34.5درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 52.5درصد دارای تحصیلات در حد دبیرستان و 13درصد دارای تحصیلات ابتدایی اند.

رای گیری برای انتخابات شوراهای شهرداری و استانداری الجزایر امروز پنجشنبه ساعت هشت به وقت محلی آغاز شد و 23 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن از میان جمعیت حدود 41 میلیون نفری الجزایر ، به این مراکز دعوت شده اند تا رای خود را در صندوق های رای بیندازند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها