محققان کشف کردند؛

خطر سرایت گونه انسانی جنون گاوی از راه پوست

خطر سرایت گونه انسانی جنون گاوی از راه پوست
پنج‌شنبه 2 آذر 1396 - 17:14

مطالعات جدید محققان در اوهایو نشان می‌دهد گونه انسانی جنون گاوی از راه پوست قابل انتقال است.

العالم ـ گوناگون

به گزارش تلگراف،‌ جنون گاوی یک بیماری عصبی تحلیل‌دهنده مغز و کشنده در انسان است که در اثر نوعی پروتئین به نام پریون‌ ایجاد می‌شود. تاکنون محققان بر این باور بودند که بیماری جنون گاوی تنها از طریق مصرف گوشت آلوده یا تماس با مغز یا هورمون‌های فرد آلوده، (حین کالبدشکافی یا عمل جراحی) منتقل می‌شود.
مطالعات جدید محققان Case Western Reserve در اوهایو نشان می‌دهد پروتئین‌هایی که باعث بروز جنون گاوی می‌شوند، در خون فرد مبتلا باقی می‌مانند و در صورت ورود به جریان خون فرد دیگر، منتقل می‌شوند. جنون گاوی یا کروتزفلد جاکوب (CJD) سبب بروز حفره های میکروسکوپی شبیه به اسفنج در مغز می‌شود و با مشکلاتی از قبیل اختلال در حرکت و دید، کاهش حافظه و تغییر خلق و خو همراه است. حدود 90 درصد از مبتلایان یک سال پس از مشاهده علایم جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش ایرنا، محققان با بررسی 38 بیمار مبتلا به CJD دریافتند این بیماری روی پوست مبتلایان وجود دارد. محققان در گزارشی اعلام کردند میزان پروتئین‌های بیماری روی پوست انسان قابل ملاحظه است؛ گرچه این میزان هنوز هم نسبت به مغز کمتر است.

مطالعات نشان می‌دهد انتقال بیماری از طریق لوازم پزشکی آلوده به پریون‌های پوستی بسیار کمتر از تجهیزات پزشکی آلوده به پریون مغز است؛ ولی در هر حال از طریق پوست نیز قابل انتقال است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها