در اعتراض به بندهای بیانیه پایانی نشست ریاض

خروج نمایندگان تریبون مسکو و قاهره از نشست روز دوم معارضان سوریه در ریاض

خروج نمایندگان تریبون مسکو و قاهره از نشست روز دوم معارضان سوریه در ریاض
جمعه 3 آذر 1396 - 00:56

نمایندگان تریبون روسیه و مصر از جلسه دومین روز نشست معارضان سوریه در ریاض قبل از صدور بیانیه پایانی خارج شدند.

العالم-عربستان

نمایندگان تریبون روسیه و مصر جلسه روز دوم نشست معارضان سوریه در ریاض را در اعتراض به دو بند بیانیه پایانی، ترک کردند.

حزب «اراده مردمی» به ریاست «قدری جمیل» نماینده تریبون مسکو اعلام کرد که «ما با دو بند بیانیه پایانی نشست معارضان سوریه در ریاض مخالفت کردیم.»

حزب قدری جمیل افزود: این دو بند شامل «ضرورت کناره گیری اسد از قدرت در دوره انتقالی و دیگری مربوط به ایران» است. فقره مربوط به بشار اسد رییس جمهور سوریه به عنوان پیش شرط سبب توقف آغاز گفت و گوی مستقیم است و فقره مربوط به ایران با این عنوان که ایران یکی از کشورهای ضامن بر اساس توافق آستانه است.  

حزب «اراده مردمی» تاکید کرد که در بیانیه پایانی صادر شده در ریاض به «اعتراضات تریبون ما اشاره ای نشده است و لذا ما در قبال آن تعهدی نداریم.»

شبکه المیادین گزارش داد که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی تلاش کرد تا نمایندگان مسکو و قاهره را به عدم ترک نشست روز پنجشنبه مجاب کند که این تلاش بی نتیجه ماند.

گروه‌های مخالف دولت سوریه روز چهارشنبه گذشته نخستین روز از نشست دو روزه خود برای تشکیل هیئت مذاکرات در ریاض را آغاز کردند . این هیئت، تیم جدیدی برای شرکت در مذاکرات ژنو انتخاب می‌کند.

گروه‌های مخالف دولت سوریه روز پنجشنبه دومین روز از نشست خود را در ریاض پایتخت عربستان به منظور تدوین متن نهایی بیانیه پایانی این نشست و انتخاب اعضای جدید هیات عالی مذاکرات از سر گرفتند.

در بیانیه پایانی معارضانی که در این نشست حضور داشتند، بر لزوم برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه در آغاز مرحله انتقالی قدرت تأکید شده است.

پیش نویس بیانیه پایانی نشست ریاض 2 که حدود 140 مخالف سوری را در ریاض گردهم آورده است، شامل کلیات بیانیه ریاض 1 است که بر اساس آن هیات عالی مذاکره کنندگان در ریاض اواخر سال 2015 تشکیل شد.

 

 

پربیننده ترین خبرها