چگونه یک خاخام یهودی به عربستان دعوت شد؟!+فیلم

جمعه 3 آذر 1396 - 11:59

"محمد العیسی"، وزیر سابق دادگستری عربستان از بزرگترین کنست یهودی در پاریس دیدن کرد.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرنگار العالم رسانه های عبری اعلام کردند که این سفر به دعوت "حاییم کورسیی"، خاخام بزرگ یهودیان فرانسه و "موشه صباغ"، خاخام کنست بزرگ پاریس صورت گرفته و آن را سفری تاریخی دانستند. صباغ نیز گفت که این سفر با موافقت محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان صورت گرفته است.

به این ترتیب با دیدار وزیر سابق دادگستری عربستان از بزرگترین کنست یهودی در پاریس، ریاض عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به طور علنی آغاز کرده است.

روزنامه یدیعوت احرونوت، چاپ رژیم صهیونیستی نیز با تاریخی توصیف کردن این سفر، آن را دلیلی روشن بر گرمی روابط بین رژیم صیونیستی و عربستان دانست و خاطرنشان کرد "محمد الانکاری"، سفیر عربستان در پاریس، العیسی را در این بازدید همراهی کرده است.

این مقام سعودی طی سخنانی در مهمانی شام خاخام موشه صباغ گفت که احتمالا از وی برای سفر به عربستان دعوت خواهد کرد به خصوص که او پیش از این هم در مناسبت هایی در سفارت عربستان در پاریس حضور داشته است.

صباغ نیز دیدار وزیر سابق دادگستری عربستان و رئیس فعلی انجمن جهان اسلام از کنست بزرگ یهود در پاریس اقدامی بی نظیر و منحصر به فرد دانست و تصریح کرد که این اقدام با هماهنگی و چراغ سبز محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان صورت گرفته است.

دیپلمات های امریکایی نیز گفتند که سعودی ها از طریق کانال های سری نظامی و تجسسی، بیشترین انتظارات خود را از "اسرائیل" تأمین کرده اند.

العیسی قبل از این سفر در گفتگو با روزنامه صهیونیستی معاریو به مسائل مشترک موجود بین ریاض و تل آویو اشاره کرده بود. وی در این گفتگو در پاسخ به سئوالی درباره عملیات های شهادت طلبانه فلسطینی ها در دفاع از حقوق خود گفته بود که خشونت، هر جا که باشد حتی علیه "اسرائیل" غیر قابل قبول است.

گفتنی است پیش از این نیز "عبد العزیز آل شیخ"، مفتی عربستان، با صدور فتوایی، کشتن اشغال گران اسرائیلی را حرام اعلام کرده بود.

چند روز قبل نیز شبکه های اجتماعی تصویری را از حضور یک عکاس صهیونیستی افراطی به نام بن تسیون در مسجد النبی در مدینه منوره منتشر کرده بودند؛ این عکاس با حضور در مسجد النبی خواستار عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و حکومت عربستان شده بود. بر این اساس آنهم در حالی که رژیم صهیونیستی قدس را به زور سلاح اشغال کرده است، مسلمانان اکنون نگران سرنوشت مکه و مدینه در سایه عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و آل سعود شده اند.

208

پربیننده ترین خبرها