توافق معارضان سوریه برای اعزام هیأت مذاکره کننده به ژنو

توافق معارضان سوریه برای اعزام هیأت مذاکره کننده به ژنو
جمعه 3 آذر 1396 - 14:15

گروه‌های معارض سوریه که در پایتخت عربستان گرد هم آمده بودند، سرانجام بر سر تشکیل یک هیأت مذاکره برای اعزام به مذاکرات ژنو به توافق رسیدند.

العالم _ سوریه

گروه های معارض سوریه که در ریاض پایتخت عربستان گرد هم آمده بودند، سرانجام پس از دو روز مناقشه توافق کردند که هیأتی متشکل از 50 نفر را از میان تمامی گروههای معارض، به شهر ژنو سوئیس اعزام کنند.

هشتمین مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه قرار است هفته آینده (28 نوامبر، 7 آذر) تحت نظر سازمان ملل برگزار شود. این توافق در زمانی صورت گرفت که کشورهای ایران، روسیه و ترکیه توانسته‌اند در مسیر رسیدن به یک راه حل سیاسی و برگزاری کنگره ملی سوریه گام‌های عملی مهمی بردارند.

«بسمه قضمانی» عضو ائتلاف معارضان سوریه در کنفرانس خبری گفت: با گروههای معارض تحت حمایت روسیه و مصر برای تشکیل یک هیأت واحد توافق کردیم.

در نشست دو روزه ریاض، نزدیک به 140 تن از معارضان از گروههای مختلف از جمله معارضان نزدیک به روسیه و مصر شرکت کردند.

در دو سال گذشته در مذاکرات ژنو، یک هیأت از ریاض موسوم به «ائتلاف معارضان سوریه»، یک هیأت موسوم به «هیأت قاهره» که از مستقلین بودند و یک هیأت هم موسوم به «هیأت مسکو» که نزدیک به روسیه بودند؛ شرکت می‌کردند.

«بسمه قضمانی» همچنین گفته است که این هیأت واحد، خواستار مذاکره مستقیم با دولت سوریه است. ( بر خلاف دوره‌های پیشین که مذاکرات غیر مستقیم بر گزار می‌شد.)

با وجود تشکیل به هیأت واحد اما نظرات داخل این هیأت هنوز یکسان نیست. در بیانیه پایانی این نشست، گروه معارضان «ریاض» بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت تأکید دارند اما گروه معارضان «مسکو» این مسأله را رد می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها