محور اصلی جدال جدید عربستان با ایران چیست؟

محور اصلی جدال جدید عربستان با ایران چیست؟
جمعه 3 آذر 1396 - 18:03

چندی است ادبیات راهبردی عربستان در مواجهه با ایران دچار تغییرات محسوسی شده است که نشانه هایی بر تشدید بحران، مانند آنچه در سیاست عملی این کشور در بحرین، سوریه، عراق ، قطر و اخیرا نیز در لبنان نیز مشاهده می‌شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمد واحدی ، رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی نوشت: 

حمایت از گروه هایی همانند « داعش» و «النصره» از نمادهای مقابله ی ژئوپلیتیکی و ایدئولوژیک عربستان با ایران است. علاوه بر گروه های یاد شده، طیف گسترده ای از نیروهای تبلیغی و تکفیری وجود دارند که اقدامات خود را در مقابله با ژئوپلیتیک راهبردی ایران در خاورمیانه سازماندهی کرده اند. سازوکارهای مورد استفاده ی آنان را می توان در قالب نشانه هایی از جدال گرایی راهبردی در بحرین، مقابله ی پرشدت با حکومت بشار اسد، بی ثبات سازی ساختار سیاسی لبنان از طریق ربایش حریری، بمب گذاری و انجام اقدامات انتحاری دانست.
 محور اصلی جدال جدید عربستان با  ایران را باید در لبنان مشاهده کرد. تحت فشار گذاشتن نخست وزیر این کشور و مجبور کردن وی برای استعفا آن هم در شرایط غیر معمول و کاملا کنترل شده بی شک نشان دهنده ی شتاب زدگی حکام این رژیم در برخورد با اتمسفر جدید منطقه در دوران پساداعش است که مشخصا رژیم سعودی را تحت فشار قرار داده است.
اندیشه ی تکفیری عربستان زیربنای مؤلفه های ایدئولوژیک و هویتی برای گسترش بحران های
امنیتی و رادیکالیزه شدن تحولات سیاسی در خاورمیانه است. ترویج چنین  اندیشه هایی دلیل اصلی گسترش خشونت و همچنین پراکنده سازی تروریسم در حوزه های مختلف جغرافیایی را به وجود آورده است که به نظر می رسد پس از پایان یافتن عمر گروهک تروریستی داعش تشدید می شود.
به نظر می رسد موضع گیری های اخیر مقامات برخی کشورهای کوچک متحد با عربستان نظیر امارات متحده عربی و بحرین بازی در همین پازل و واکنش طبیعی به پیروزی های مداوم جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه است.

رژیم سعودی از واژه ها و مفاهیم مقابله جویانه برای متهم سازی ایران به مداخله در امور منطقه ای بهره گرفته است. مقامات عربستان هر گونه تلاش انجام گرفته برای دستیابی به حقوق دموکراتیک مردم بحرین ،شیعیان عربستان  و حتی دفاع طبیعی ملت یمن از خود را به مداخله ی ایران نسبت میدهند. چنین فرایندی بیانگر آن است که مقامات عربستان تلاش دارند تا فضای منطقه را ملتهب سازند. 
نامه فرمانده سپاه قدس ایران به رهبر معظم انقلاب اسلامی در شرایطی که رژیم سعودی و هم پیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای این رژیم در حال یافتن راهی برای برون رفت از بحران پساداعش هستند بار دیگر نشان داد سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه کاملا با پیروری همراه بوده است.
به نظر می رسد رویکرد رژیم سعودی به عنوان مجری اصلی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه تابعی از تضاد های هویتی و تلاش های منطقه ای برای مقابله با ظهور ایران به عنوان یک ابر قدرت جهانی جدید است که این رویکرد سبب فروپاشی کامل رژیم سعودی در سال های آینده خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها