براساس سرشماری نیروی کار 1395؛

نیمی از جمعیت کشور در تولید ناخالص ملی نقشی ندارند

نیمی از جمعیت کشور در تولید ناخالص ملی نقشی ندارند
شنبه 4 آذر 1396 - 11:19

مرکز آمار ایران اعلام کرد،به طور تقریبی نیمی از جامعه ایران علیرغم داشتن توانایی کار نمی کنند، به طور تقریب 39.5میلیون نفر در مقابل جمعیت حدود 80 میلیونی کشور به دلایل متفاوت در تولید ناخالص داخلی نقشی ندارند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

براساس نتایج سرشماری از نیروی کار سال 1395 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، از 39 میلیون و 593 هزار و 622 نفری که در جامعه در سال 1395 غیر فعال بودند،20میلیون و 42هزار و 429 نفر به علت مسئولیت های شخصی و خانوادگی تمایلی به پذیرش شغل ندارند.
براساس این گزارش، علاوه براین، 11میلیون و 559هزار و 492 نفر به دلیل اشتغال به تحصیل یا آموزش شاغل نیستند.
همچنین سه میلیون و 123هزار و 241 نفر از افرادی که شغلی احراز نکرده اند اعلام کرده اند که بی نیاز از انجام کار هستند.
براساس این آمار ،به طور تقریب نیمی از جامعه ایران علیرغم داشتن توانایی کار نمی کنند، به طور تقریب 39.5میلیون نفر در مقابل جمعیت حدود 80 میلیونی کشور به دلایل متفاوت در تولید ناخالص داخلی نقشی ندارند.
از سوی دیگر بیش از 11.5 میلیون نفر در حال تحصیل هستند که پس از طی دوران یاد شده وارد بازار کار کشور می شوند.
همچنین نتایج نشان می دهد، 74.6درصد از جمعیت غیر فعال در مناطق شهری کشور و 25.4 درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند.
مسئولیت های شخصی و اشتغال به تحصیل در مناطق شهری و روستایی بیشترین سهم در غیر فعال بودن را دارد.
همچنین بیش از 500 هزار نفر اعلام کرده اند که از جستجوی شغل دلسرد و ناامید شده اند.
بازار کار کشور برای جذب نیرو مساعد نیست و هم اکنون بیش از 3.1میلیون نفر بیکار دارد.نرخ بیکاری در کشور 11.7درصد است که این نرخ برای مردان و زنان به ترتیب 9.6 و 20 درصد است.
همچنین نرخ بیکاری جوانان 15تا 24 ساله 27.3 درصد است که برای مردان جوان 22.1 و زنان جوان46.1درصد است.
بازار کار ایران از سه بعد اساسی دچار مشکل است.از سویی فرصت اشتغال برای جوانان کم است و از سوی دیگر بازار کار فرصت های شغلی برای حضور زنان ندارد و در نهایت خیل جمعیت بیکار کشور به طور عام دانش آموخته دانشگاهی هستند.
به گزارش ایرنا بنابر اعلام مرکز آمار ایران، همه این کژی ها در حالیست که دانشگاههای کشور افراد را برای بازار کار آماده نمی کنند به طوری که بسیاری از شاغلان تحصیل کرده در رشته های تحصیلی غیر مرتبط کار می کنند.
نیمی از جمعیت کشور غیر فعال هستند در حالیکه بازار کار نمی تواند نیروی کار متقاضی شغل را جذب کند.اگر بازار کار کشور مساعد بود بی تردید بخش مهمی از جمعیت غیر فعال می توانستند وارد این بازار شوندو تردیدی نیست تا زمانی که تولیدی در کشور اتفاق نیفتد همواره شاهد این شرایط هستیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها