دست و دل بازی عربستان در میزبانی از نمایندگان انگلیسی جنجال آفرید

دست و دل بازی عربستان در میزبانی از نمایندگان انگلیسی جنجال آفرید
دوشنبه 6 آذر 1396 - 14:22

یک رسانه تحلیلی انگلیسی در گزارشی نوشت، در حالیکه در نتیجه جنگ عربستان به یمن، میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند، سعودی‌ها با ارائه هدایای گرانقیمت و هتل‌های مجلل به نمایندگان پارلمان انگلیس باج دادند.

العالم - عربستان سعودی

محاصره یمن توسط عربستان سعودی، 20 میلیون نفر را در آستانه قحطی قرار داده اما برخی از نمایندگان پارلمان انگلستان ترجیح می‌دهند توجهی به این مسئله نکنند و در عوض از جیب سعودی‌ها با هزینه‌های چند ده هزار پوندی، به تفریح بپردازند.

شبکه روسی راشاتودی با این مقدمه به گزارش پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی» اشاره کرد و به نقل از آن گزارش کرد، اعضای پارلمان انگلیس تنها در سال جاری میلادی، اقامت در هتل‌های مجلل سعودی‌ها به ارزش 126 هزار و 939 دلار، ضیافت‌های شام باشکوه آنها، پروازهای «بیزنس کلاس»، هدایای گرانقیمت و دیگر اشکال مهمان‌نوازی دولت سعودی را پذیرفتند.

طبق این گزارش، تابحال در سال جاری میلادی، 13 نماینده حزب محافظه‌کار انگلیس، استقبال خاندان سلطنتی را پذیرفته‌اند و ظاهراً یک نماینده از حزب کارگر نیز، هدیه‌ای به ارزش 8 هزار و 964 دلار از پادشاهی سعودی دریافت کرده است.

این گزارش ادامه داد، ظاهراً حمله رعدآسای لابی‌گری سعودی کارساز است. اوایل ماه جاری میلادی، در گزارشی مشخص شد که انگلیس از آغاز حمله سعودی به یمن در مارس 2015 تاکنون، معادل 4.7 میلیارد پوند تسلیحات به عربستان سعودی صادر کرده است که این میزان در مقایسه با  مجموع فروش تسلیحات ژانویه 2008 تا آوریل 2015، با افزایش 5 برابری روبرو بوده است.

بنا به گزارش سازمان «ثبت منافع اعضای پارلمان انگلیس»، از زمان آغاز جنگ عربستان در یمن، نمایندگان پارلمان انگلیس، هدایا و خدماتی به ارزش بیش از 130 هزار پوند از جانب عربستان دریافت کرده‌اند.

طبق این گزارش، با اینحال، این حد از سخاوتمندی عربستان سعودی در قبال نمایندگان پارلمان انگلیس با افزایش تحقیقات موشکافانه درباره جنگ یمن مصادف شده است.

«اندرو میچل» وزیر سابق کابینه حزب محافظه‌کار انگلیس، اخیراً انگلیس را به همدستی خطرناک در حملات تحت رهبری ریاض علیه یمن متهم کرده است.

«لئو دوچرتی» یک نماینده حزب محافظه‌کار و رئیس سابق شورای محافظه‌کاران خاورمیانه در ماه سپتامبر، رهبری یک هیأت چهارنفره از نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس را در سفر 6 روزه به عربستان برعهده داشت که در آن سفر نمایندگان پارلمان انگلیس با پادشاه عربستان و دیگر مقامات ارشد کاخ سلمان دیدار کردند.

بنا بر این گزارش، در حین بازگشت این نمایندگان پارلمان به انگلیس، هر نماینده انگلیسی خدماتی معادل 7 هزار و 800 پوند از وزارت امور خارجه عربستان در قالب پروازهای بیزنس کلاس، اقامت و غذای مجلل و حمل و نقل و مهمان‌نوازی دریافت کرده بود.

با اینحال، همانطور که میدل ایست آی گزارش داده است، دوچرتی، یک ماه بعد از آن وقتی که دو سؤال مکتوب درخصوص صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و در دفاع از وزارت حمایت وزارت دفاع انگلیس از رابطه نزدیک و صمیمی با عربستان ارائه می‌کرد، سفر خود به عربستان سعودی را به هیچ‌ عنوان فاش نکرد که این در تناقض با اصول رفتاری مجلس عوام است.

این گزارش ادامه داد، حمایت از پادشاهی عربستان و رغبت بسیار شدید به تسلیحات در عالی‌ترین سطح دولت انگلیس قابل مشاهده است، به طوریکه در ماه اکتبر، «مایکل فالون» وزیر دفاع وقت انگلیس از نمایندگان پارلمان کشورش خواست که انتقاد از عربستان سعودی را متوقف کنند و استدلال کرد که زیرسؤال بردن جرایم سعودی در یمن برای فروش تسلیحات انگلیس خوشایند نیست.

«جیمز لینچ» رئیس کمترل تسلیحات و حقوق بشر سازمان عفو بین ‌الملل اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تأمین بی‌شرمانه تسلیحات برای عربستان سعودی... شاید معادل قراردادهای ارزشمند تجاری باشد، اما انگلیس با خطر کمک و دامن زدن به این جرایم هولناک روبرو است».

پربیننده ترین خبرها