پوتین خواستار نابودی زرادخانه شیمیایی همه کشورهای جهان شد

پوتین خواستار نابودی زرادخانه شیمیایی همه کشورهای جهان شد
دوشنبه 6 آذر 1396 - 18:17

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی از تمام کشورهای جهان خواست زرادخانه های شیمیایی خود را نابود کنند.

العالم - روسیه

پیام رئیس جمهوری روسیه به بیست و دومین نشست کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی که در لاهه هلند آغاز بکار کرد، امروز (دوشنبه) در سایت اینترنتی دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین منتشر شده است.

پوتین در پیام خود نوشت: از همه کشورهای دارنده زرادخانه سلاح های شیمیایی می خواهم از روسیه الگو گرفته و تمام تلاش خود را برای نابودی تسلیحات شیمیایی کشور خود در کوتاهترین زمان ممکن بکار گیرند.

وی افزود: از کشورهای خارج از چارچوب حقوقی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی نیز دعوت می کنم فورا به این پیمان بپیوندند. 

رئیس جمهوری روسیه نوشت: اطمینان دارم با اراده سیاسی می توان به اهداف موجود این کنوانسیون برای ایجاد جهان عاری از تسلیحات شیمیایی دست یافت. 

روسیه که حدود 40 هزار تن مواد و تسلیحات شیمیایی نظامی از شوروی سابق به ارث برده بود، پنجم مهر ماه گذشته آن را بطور کامل نابود کرد.

رئیس جمهوری روسیه در مراسم نابودی آخرین بازمانده این تسلیحات (پنجم مهرماه 96) با انتقاد از پایبند نبودن واشنگتن به تعهد نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی، گفت: بر خلاف آمریکا، روسیه آخرین مانده جنگ افزارهای شیمیایی را از بین برد.

ولادمیر پوتین با بیان اینکه امروز مناسبتی تاریخی است، افزود: حجم بسیار بزرگی از مهمات شیمیایی از دوره شوروی سابق به ارث رسیده بود که به گفته کارشناسان، با آن می شد چند بار تمامی موجودات زنده کره زمین را نابود کرد، این گام بزرگ برای متوازن کردن و امنیت بخشیدن به جهان امروز است. امیدواریم نابودی زرادخانه سلاح های شیمیایی روسیه، الگویی برای دیگر کشورها باشد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با بیان اینکه آمریکا و روسیه بزرگترین زرادخانه سلاح های شیمیایی را داشتند، اظهار کرد: متاسفانه واشنگتن از نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود شانه خالی می کند. 

وی افزود: آمریکا سه بار به بهانه کمبود منابع مالی، نابودی سلاح های شیمیایی را به تعویق انداخت که این استدلال عجیب می نماید، اما باز هم بردباری می کنیم.

رییس جمهوری روسیه همچنین تصریح کرد که مسکو نه تنها به تعهدهای خود عمل کرد، بلکه در نابودی سلاح های شیمیایی سوریه هم نقش کلیدی داشت. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها