شرایط معافیت مشمولان غایب در سال 97 + جزئیات

شرایط معافیت مشمولان غایب در سال 97 + جزئیات
سه شنبه 7 آذر 1396 - 09:49

در جریان بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده، قرار بر این شده تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند،با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی تا پایان سال ۱۳۹۷ معاف شوند.

العالم - ایران

 یکی از تبصره‌های بودجه که در چند سال گذشته در آن گنجانده می‌شود مربوط به شرایط خرید جریمه از سوی مشمولانی است که بیش از هشت سال غیبت دارند. با وجود مخالفت هایی که در مواردی در این باره مطرح است، اما حدود سه سالی است که در لایحه بودجه قرار گرفته و در نهایت در مجلس تصویب می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از روند رسیدگی و تدوین لایحه بودجه سال آینده، هیات دولت در جلسه بررسی تبصره‌های لایحه بار دیگر با ادامه اجرای این قانون موافقت کرده و برای سال بعد نیز اجرایی می‌شود. بنابراین تاکنون قرار بر این است که شرایط معافیت مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت به روال سال جاری و آنچه در بودجه قرار داشت باشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در جریان بررسی لایحه بودجه برای تصویب تبصره مربوط به معافیت مشمولان، در مواردی مخالفت‌هایی از سوی وزارت دفاع مطرح بوده است، به ویژه درباره اینکه در این حالت شرایط برای همه مشمولان (از نظر سطح مالی) یکسان نیست، اما در نهایت برای لایحه بودجه ۱۳۹۷ نیز مصوب شده است.

طبق آنچه که در قانون بودجه سال جاری وجود دارد بر اساس بند(ب) تبصره ۱۳۹۶ که برای سال بعد نیز تکرار شده است، دولت می‌تواند کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت‌ سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال اجرای قانون بودجه تسویه می‌شود، معاف کند.

میزان جریمه مشمولان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه بر اساس مدرک تحصیلی، طبق آنچه در قانون بودچه امسال اجرایی شد از این قرار است؛ مشمولان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، ‌دکترا عمومی علوم پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترا تخصصی غیرعلوم غیرپزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر تا ۵۰ میلیون تومان باید برای خرید جریمه بپردازند.

همچنین به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش‌ماه، یک‌سال محسوب می‌شود. برای مشمولان متاهل، پنج‌درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ازای هر فرزند، پنج‌درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

مشمولان غایبی که به‌صورت اقساطی و یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام می‌کنند، می‌توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند.

اما در مورد نحوه خرج منابع ناشی از فروش جریمه خدمت سربازی باید یادآور شد که طبق قانون بودجه سال جاری، تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان، به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان بـرنامه و بودجه کشور اختصاص می‌یابد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها