شورای امنیت: برای نشست ژنو پیش‌ شرط نگذارید

شورای امنیت: برای نشست ژنو پیش‌ شرط نگذارید
سه شنبه 7 آذر 1396 - 11:40

شورای امنیت از دولت و مخالفان سوریه خواست در دور جدید مذاکرات ژنو بدون هیچ پیش‌ شرطی شرکت کنند و در عین حال حمایت خود را از تلاش‌های استفان دی‌میستورا اعلام کرد.

العالم - سوریه

به گزارش سایت النشره، سباستیانو کاردی که در حال حاضر رئیس دوره‌ای شورای امنیت است شب گذشته بعد از نشست شورا درباره سوریه گفت: اعضای شورای امنیت حمایت کامل خود را از تلاش‌های استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه در ایجاد راه حلی دائمی برای سوریه از طریق یک پروسه سیاسی فراگیر توسط سوری‌ها که در جهت تحقق خواسته‌های ملت سوریه باشد، اعلام کردند.

رئیس کنونی شورای امنیت افزود: شورا از تمامی طرف‌های سوری خواست بدون هیچ شرط قبلی به طور فعال در نشست ژنو شرکت کنند و همچنین از تلاش‌های صورت گرفته در جهت موفقیت مذاکرات حمایت کرد.

استفان دی‌میستورا نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش خود درباره سوریه گفت: باید دور آتی نشست ژنو بین دولت و مخالفان سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد هیئت دمشق خیلی زود در مذاکرات ژنو حضور یابد به ویژه که بشار اسد در نشست سوچی تعهداتی را درباره روند سیاسی داد.

دی‌میستورا افزود، هدف نهایی ما برگزاری انتخاباتی عادلانه با مشارکت تمامی سوری‌هاست.

وی ادامه داد، بحران سوریه بدترین بحران تاریخ سازمان ملل است و بازسازی آن بعد از بیش از شش سال نیاز به دست کم ۲۵۰ میلیارد دلار آمریکایی دارد.

دور هشتم نشست ژنو تحت نظارت سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود مذاکرات بر برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی سوریه متمرکز باشد.

دولت سوریه نیز با تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مفاد قانون اساسی کنونی این کشور موافقت کرده است پیش‌بینی می‌شود این کمیته در جریان نشست سوچی شکل بگیرد. دولت سوریه همچنین از مشارکت سازمان ملل در انتخابات پارلمانی که قرار است بعد از بررسی مفاد قانون اساسی برگزار شود، استقبال کرد.

بعد از اینکه مخالفان سوری در نشست ریاض بر کنار رفتن بشار اسد از قدرت تاکید کردند، هیئت سوریه نیز در اعتراض به این موضوع فعلا از حضور در نشست ژنو امتناع کرده است. منابع دیپلماتیک گفته بودند، هیئت دمشق از بیانیه صادره از نشست مخالفان در ریاض ناراضی است و آن را بازگشت به خانه اول می‌داند لذا سفرش به ژنو را به تاخیر انداخت.

در حالی که هیئت مخالفان به ریاست نصر حریری روز گذشته وارد ژنو شد. هیئت مخالفان در ژنو شامل ۳۶ تن است، هشت تن از اعضای ائتلاف سوری،‌ هفت تن از گروه‌های مختلف، هشت فرد مستقل، پنج تن از هیئت هماهنگی، چهار تن از مخالفان مقیم مسکو و چهار تن از مخالفان مورد حمایت مصر.

در عین حال یک منبع نزدیک به سازماندهندگان دور هشتم نشست ژنو به اسپوتنیک گفت: دور هشتم مذاکرات چهار روز طول می‌کشد یعنی از ۲۸ نوامبر تا اول دسامبر.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها