مديركل امور اوپك وزارت نفت اعلام كرد:

استقبال از همكاري با اروپا درصورت رفع تحريم

استقبال از همكاري با اروپا درصورت رفع تحريم
دوشنبه 4 ارديبهشت 1391 - 06:28

تهران (العالم) ـ مديركل امور اوپك وزارت نفت ، با بيان اين كه حضور در بخش انرژي جمهوري اسلامي ايران فرصتي طلايي است، گفت: تهران آماده همكاري با كشورهاي اروپايي در صورت بازنگري در خصوص تحريم نفتي است.

صفر علي كرامتي دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به اين كه درخواست كشورهاي آسيايي براي خريد نفت ايران افزايش يافته است، اظهار داشت: نمايشگاه هاي نفت و گاز در ايران دومين نمايشگاه از نوع خود در سطح جهان است كه فرصت هاي زيادي رابراي شركت هاي داخلي به منظور ارايه توليدات و امكانات خود و تبادل تجارب و اطلاعات با همتايان خارجي فراهم مي كند.

وي افزود: صنعت نفت و گاز و پتروشيمي در ايران قبل از انقلاب اسلامي به خارج از كشور متكي بود اما امروز وضع كاملا متفاوت است زيرا تجهيزات و ملزومات مطابق استانداردهاي كيفي بين المللي در داخل توليد مي شود به گونه اي كه بخش بزرگي از نيازها را توليد كنندگان دادخلي تامين مي كنند.

كرامتي گفت: ايران با وجود فشارها توانسته است مرحله تحريم غرب عليه صنعت نفت و گاز خود را پشت سر بگذارد.

مديركل امور اوپك وزارت نفت افزود: بسياري از شركت هاي حاضر در نمايشگاه تهران ازجمله شركت هاي كانادايي و آمريكايي درصدد عقد قرارداد با ايران بر مي آيند.

هفدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي به عنوان بزرگترين نمايشگاه صنعت نفت در منطقه خاورميانه و در بين اعضاي اوپك 28 فروردين ماه سال جاري در تهران برگزار شد.

مديركل امور اوپك وزارت نفت تصريح كرد: فعاليت در بخش نفت و گاز ايران يك فرصت طلايي براي بسياري از شركت هاي خارجي است و به همين دليل شركت هاي اروپايي در حال رقابت با يكديگر براي بازگشت به ايران و استفاده از هرگونه فرصتي به اين منظور هستند.

كرامتي گفت: همه ناظران امروز اتفاق نظر دارند كه تحريم غرب عليه نفت ايران منطقي و عادلانه نبوده است و بايد با كشور مهمي مثل ايران بويژه در زمينه انرژي و بخش اقتصادي تعامل و همكاري كرد.

وي درباره گزارش غربي ها درخصوص كاهش سطح صادرات نفت ايران در طول سال گذشته افزود: درخواست جهاني براي نفت در چهار ماهه دوم هر سال به طور طبيعي به خاطر افزايش سطح ذخاير استراتژيك نفت كاهش مي يابد و تاثير تحريم غرب عليه ايران در اين زمينه زياد نبوده است.

كرامتي گفت: با شروع فصل تابستان، روند نقل و انتقال نفت در اروپا آغاز مي شود و استقبال زيادي براي خريد نفت وجود دارد و اين امر كاهش درخواست درماههاي قبل را جبران خواهد كرد.

وي با اشاره به ناتواني برخي كشورهاي اروپايي در يافتن جايگزين براي نفت ايران اظهار داشت: اگر اروپايي ها در مواضع و رفتار خود بازنگري كنند، ايران از همكاري با اين كشورها در زمنيه انرژي استقبال خواهد كرد.

مديركل امور اوپك وزارت نفت تصريح كرد: قيمت هاي انرژي و بنزين دغدغه بزرگ سياستمداران غربي است و آنها بويژه باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا از تاثير افزايش قيمت ها بر آراي راي دهندگان در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين كشور نگران هستند.

وي ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات بين ايران و گروه 5+1 در مسير حل مشكل بين دوطرف حركت كند و اظهارت مثبت دوطرف درپي دور اخير مذاكرات در استانبول روحيه خوشبيني را درقبال آينده اين مذاكرات و تاثير آن بر تعامل بين دوطرف در زمينه انرژي ايجاد كرد.

مديركل امور اوپك وزارت نفت تاكيد كرد: ايران مي تواند مشتريان ديگري را براي فروش نفت خود در بازارهاي جهاني بسيار گسترده بيابد زيرا نفت كالاي مورد نياز همه جهان است.

كرامتي به افزايش زياد تقاضا براي نفت ايران در سالهاي اخير بويژه از سوي كشورهاي آسيايي - به رغم كاهش آن به دلايل سياسي از سوي كشورهاي غربي- اشاره كرد و گفت كه ايران به هيچ يك از بازارهاي نفت بي توجه نخواهد بود و براي مهيا كردن شرايط آن تلاش مي كند و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس امروز بدنبال توسعه بازارهاي خود در آسيا هستند.

كرامتي در باره برخي از گزارش ها درخصوص آمادگي عربستان براي جبران كمبود نفت در بازارهاي جهاني در صورت اجراي عملي تحريم نفتي ايران ابراز داشت: هيچ كشوري نمي تواند كمبود ناشي از نفت ايران را جبران كند و از سويي غرب امكان قطع صادرات نفت تهران را ندارد.

-22-22:35

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها