مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

پایان امکان لابی گری دستگاه ها برای افزایش بودجه

پایان امکان لابی گری دستگاه ها برای افزایش بودجه
جمعه 10 آذر 1396 - 09:53

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیش نویس لایحه بودجه 1397 عملیاتی تنظیم شده است و دیگر دستگاه های اجرایی نمی توانند با لابی گری و چانه زنی بودجه خود را افزایش دهند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بررسی لایحه بودجه 1397 کل کشور اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و قرار است 19 آذر ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود؛ طبق قانون برنامه ششم توسعه، بودجه سنواتی کشور به عنوان مهمترین سند مالی کشور باید مبتنی بر عملکرد تنظیم شود.
ابوذر ندیمی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به منابع دولت در تامین مالی خود، تغییر در روند تدوین بودجه 97 امری اجتناب ناپذیر بوده و بودجه سال آینده به شکل عملیاتی تدوین شده است.
وی توضیح داد: افزایش سالانه 10 درصد بودجه عمومی کشور اولین الزام در تغییر تدوین بودجه 97 بوده زیرا این افزایش 10 درصدی مستلزم افزایش قیمت نفت، مالیات و صادرات است.
مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان کرد: اکنون موازی کاری در کشور افزایش یافته و عملا این فعالیت ها پاسخگوی نیازها نیست و تنها منجر به افزایش هزینه ها می شود اما با اجرای طرح جدید بودجه فعالیت ها مدیریت می شود تا با رویکرد درآمد هزینه ای، با پاسخگویی نسبت به وظایف روبه رو باشیم.
وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه یارانه ها، سلامت، پرداخت مستمری بازنشستگان و افزایش بدهی صندوق های بیمه ای راهی به جز تغییر روش در تدوین بودجه 97 وجود ندارد.

قطع لابی گری در بودجه 97
به گفته ندیمی عمده تلاش ها در بودجه 97 این است که هر دستگاه فعالیت خود را تعریف کند و با توجه به این فعالیت ها منابع مورد نیاز و محل این منابع را نیز اعلام کند.
وی با بیان اینکه لابی گری در بودجه 97 جایی ندارد، گفت: در بودجه 97 دستگاه ها از لابی و مانند آن خیری نخواهند زیرا که منابعی وجود ندارد تا بتوانیم طبق سال های گذشته افزایش 10 درصدی بودجه را برای دستگاه ها در نظر بگیریم.
وی درباره عمده تغییرات در لایحه بودجه 97 نیز گفت: حمایت از تولید از اولویت های این لایحه است که حدود 580 هزار میلیارد ریال در پنج سرفصل یارانه، تسهیلات بانکی، مباحث مربوط به رونق تولید و کارآفرینی پیش بینی شده که براساس آن بتوان به تولید و اشتغال کمک کرد.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان، خدمات مربوط به مدیریت، کاهش تاثیر درآمدهای نفتی و یا مسائل مربوط به کاهش قیمت نفت در دنیا روی بودجه، مدیریت اوراق، تحولات سازمان هدفمندی جهت نفی فقر مطلق و هدف گیری براساس گروه های فقیر با توجه به پوشش در نهادها و کمیته ها از اولویت دیگر بودجه 97 است.

کاهش ردیف های بودجه
ندیمی اضافه کرد: در بودجه سال آینده، تغییراتی را در کاهش ردیف های بودجه و مسائل مربوط به معافیت های مالیاتی به میزان 400 هزار میلیارد ریال شاهد خواهیم بود.

وی درباره کاهش ردیف های بودجه گفت: کاهش ردیف های بودجه و تمرکززدایی، رویکرد تقلیل دستگاه های با فعالیت موازی و تقلیل ردیف ها به ردیف های واحد نه تنها در کاهش منابع بلکه در مدیریت منابع نیز نقش مهمی دارد.

هنوز میزان رشد بودجه 97 مشخص نشده است
وی در خصوص میزان رشد بودجه 97 نسبت به بودجه 96 گفت: میزان رشد هنوز مشخص نشده زیرا باید نظر هیات وزیران در این زمینه گردآوری شود و بعد از اجماع این نظرات بتوان میزان رشد را اعلام کرد.
مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد، در لایحه بودجه 97 همچون سال های قبل نگاه ویژه ای به مسائل آبی کشور، محیط زیست، سلامت مطرح است و تنها در روش و مدیریت و نوع تخصیص منابع تغییرات داشتیم.
«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور 22 آبان ماه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در گزارش خود به نمایندگان درباره لایحه بودجه 97 گفته بود که تدوین این لایحه از حالت سنتی خارج و بر مبنای «عملکرد» تنظیم شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها