دریادار سیاری:

نیروی دریایی ایران سیادت بر خلیج فارس را تا ابد ماندگار کرد

 نیروی دریایی ایران سیادت بر خلیج فارس را تا ابد ماندگار کرد
جمعه 10 آذر 1396 - 15:09

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: حماسه بزرگ نیروی دریایی در هفتم آذر1359 باعث شد به برکت انقلاب اسلامی، رهنمودهای امام راحل و خون شهدا سیادت ایران بر آبهای خلیج همیشه فارس تا ابد باقی بماند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

امیر دریادار حبیب الله سیاری در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا(ع) با گرامیداشت هفتم آذر روز نیروی دریایی، افزود: 22 بهمن ماه 1357 در حالی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و نظام اسلامی اداره امور را برعهده گرفت که افرادی که از کشور فرار کردند گمان می کردند نیروهای مسلح ایران حتی توان حفظ تجهیزات خود را ندارند اما آنچنان جوانان این مرز و بوم در مقابل دشمن ایستادگی کردند که تجهیزات با فناوری بالا در همه نیروهای مسلح حفظ شد و آرزوی دشمن محقق نگردید.
وی ادامه داد: دشمن بعثی با این تفکر که نیروهای مسلح ایران نمی توانند تجهیزات خود را نگه دارند و ارتش جمهوری اسلامی در آن مقطع آمادگی دفاعی ندارد به خیال تصرف خاک ایران وارد مرزهای کشورمان شد. در همان روزهای نخست جنگ نیروی زمینی ارتش جلوی پیشروی دشمن را گرفت و در دومین روز از دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش عملیات کمان را انجام داد و با 140 فروند هواپیما به دشمن حمله کرد. 
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هفتم اذر 1359 نیز در حالی که 67 روز از دفاع مقدس می گذشت نیروی دریایی ارتش عملیاتی به نام 'مروارید' انجام داد و دو سوم نیروی دریایی دشمن بعثی را نابود کرد. در این عملیات دو سکوی نفتی که محل صادرات نفت دشمن بود توسط نیروی دریایی ایران منهدم شد و هر سه بندر عراق در خلیج فارس به محاصره درآمد لذا ایران توانست در نتیجه عملیات دریایی مروارید هم به اقتصاد دشمن بعثی ضربه مهلکی وارد کند و هم توان مقابله دریایی را از آن بگیرد.
به گزارش ایرنا، وی افزود: رژیم بعث هرگز با منابع پولی که در اختیار داشت نمی توانست بیش از 6 ماه در مقابل ایران دوام آورد اما کشورهای زیادی به صدام کمک مالی و تجهیزاتی کردند و مانند عروسک با آن بازی نمودند.
امیر دریادار سیاری گفت: نیروهای مسلح ارتش و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس 10 هزار کشتی نفتکش و تجاری را در قالب 150 عملیات محافظت کردند تا اقتصاد کشور سالم بماند. در این مدت بیش از 300 میلیون تن کالا وارد ایران شد و امنیت دریا و خطوط مواصلاتی ایران برقرار بود.

* لزوم توسعه سواحل مکران
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی همچنین گفت: ایران یک کشور دریایی است بطوری که یک سوم از مرزها به دریا متصل است. در میان سواحل دریایی کشور سواحل دریای عمان یک گنج و ذخیره اقتصادی به شمار می رود. تاکید رهبر معظم انقلاب بر احیای تمدن دریایی به معنای اتصال زندگی مردم به دریا، استفاده از منابع دریایی و بهره گیری از فرصت دسترسی ایران به آبهای آزاد و کل جهان از طریق دریای عمان و سواحل مکران است.
وی وجود مواد غذایی بیشمار، سهل بودن تبادلات تجاری از طریق دریا، فراهم بودن ارتباط اقتصادی و تبادل تجاری با کل دنیا از طریق دریای عمان، بهره برداری از انرژیهای فسیلی نهفته و انرژیهای تجدیدپذیر را از جمله امواج و جزر و مد دریا از مزیتهای آبهای ایران به ویژه دریای عمان و سواحل مکران برشمرد.
دریادار سیاری افزود: رهبر معظم انقلاب طی 10 سال گذشته موکدا تاکید بر توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی ایران داشته اند. سواحل مکران در زمان هخامنشیان از آبادترین مناطق کشور بوده و دریا منبع قدرت و ثروت ایران به شمار می رفته اما چون استعمار باعث شده ایران پیشرفت نکند به مرور زمان ایرانیان از دریا دور شدند و تمدن دریایی خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: سواحل مکران حدود هزار کیلومتر طول دارد اما در این مسیر فقط 500 هزار نفر ساکن هستند در حالی که این سواحل گنجی برای کشور به شمار می رود که باید از امکانات خوب آن برای توسعه دریامحور بهره گرفت. اینکه گفته می شود جمعیت ایران باید به 150 میلیون نفر برسد بیراه نیست زیرا در صورت توسعه سواحل مکران، آباد شدن پس کرانه ها و جلوگیری از خام فروشی آنقدر امکانات و منابع خدادادی در کشور زیاد می شود که پاسخگوی نیاز بیش از 150 میلیون نفر جمعیت خواهد بود.
معاون ارتش جمهوری اسلامی گفت: امروز ایران با اتکا به ظرفیت دریایی خود آنقدر قدرت دارد که می تواند با برنامه ریزی کشورهای آسیای میانه را به دریا متصل کند و با فعال کردن خط ترانزیت بین عمان و کشورهای آسیای میانه شرق کشور را آباد کند. نیروی دریایی به عنوان علمدار توسعه مکران در کشور در آن منطقه مستقر است و حسب عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب تاکنون هزاران نفر از کارکنان و خانواده های آنان در سواحل مکران مستقر شده اند و آبادانی بوجود آورده اند تا چهره این سواحل بهتر شود.
وی افزود: دولت درصدد است برنامه های خود را برای سواحل مکران عملیاتی سازد تا ایران بتواند مجدد به دریا نزدیک شود، پس کرانه ها آباد گردد، اشتغال برای مردم بوجود آید و تمدن دریایی خود را احیا کند.

* محفاظت 4200 فروند کشتی 
دریادار سیاری در ادامه دزدان دریایی را از جمله تهدیدات برای امنیت کشتیها ذکر و بیان کرد: از خلیج عدن تا بندرعباس 500 کیلومتر راه است و اگر حضور مستمر نیروی دریایی ایران نبود کشتیها در معرض حمله دزدان دریایی قرار می گرفتند.
وی ادامه داد: از سال 1387 تاکنون با حضور مقتدرانه نیروهای دریایی چهار هزار و 200 فروند کشتی تجاری و نفتکش در منطقه بحران زده و مورد هجوم دزدان دریایی، توسط نیروی دریایی ایران محفاظت شده تا خط مواصلاتی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آسیب نبیند.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی گفت: نیروی دریایی ارتش امروز در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن حضور مستمر دارد و علاوه بر امنیت دریایی ایران، امنیت دریایی دیگر کشورها را نیز تامین کرده است. امروز کشتیهای نیروی دریایی ایران توانسته اند در 60 بندر دنیا پهلو بگیرند تا ایران هراسی دشمن را خنثی کند و امروز نیروی دریایی ایران پرچم خود را در نقاط دریایی مختلف به اهتزاز درآورده است.
وی افزود: امروز دیپلماسی دریایی می تواند در روابط خارجی اثرگذار باشد و اگر دشمن بخواهد از طریق دریا کوچکترین تعرضی داشته باشد نیروی دریایی سپاه و ارتش آمادگی دارند پشت دشمن را به خاک بنشانند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها