یونهاپ: چین تمایلی به همراهی با آمریکا برای فشار بر کره شمالی ندارد

یونهاپ: چین تمایلی به همراهی با آمریکا برای فشار بر کره شمالی ندارد
شنبه 11 آذر 1396 - 08:26

خبرگزاری رسمی کره جنوبی روز شنبه گزارش داد که چین تمایلی به اجابت خواست آمریکا برای اعمال فشارهای بیشتر بر کره شمالی پس از آزمایش موشکی اخیر ندارد.

العالم - آسیا

به دنبال پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک کره شمالی در روز چهارشنبه یکم آذر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا خواستار آن شده اند که چین ارسال سوخت و نفت به کره شمالی را متوقف کند.

این در شرایطی است که بر اساس این گزارش، چین اصلا تمایلی به چنین اقدامی ندارد زیرا پکن نگران است این اقدامات سبب بی نظمی و هرج و مرج در کره شمالی شده و مرزهای چین به دنبال آن ناامن شود.

آمریکا نیز گفته است نگرانی های زیادی دارد مبنی بر اینکه کره شمالی با مجهز کردن این موشک به کلاهک های اتمی به دنبال حمله به خاک آن کشور باشد.

در همین حال یونهاپ از قول تیلرسون آورده است چین کارهای زیادی در باره کره شمالی انجام داده است اما می تواندبا قطع صادرات نفت و سوخت به آن کشور، گامی بزرگ بردارد.

کره شمالی یک بار در سال 2003 میلادی زمانی که صادرات نفت به این کشور قطع شد در مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن حضور یافت و تا پایان سال 2008 میلادی این مذاکرات ادامه یافت و با بالا گرفتن تنش ها میان این کشور با آمریکا ، گفت و گوها به بن بست رسید.

وزیر خارجه آمریکا معتقد است که چین با چنین کاری می تواند فرصتی برای از سرگیری گفت و گوها با کره شمالی فراهم آورد و برای بازگرداندن این کشور به گفت و گوها قطع صادرات نفت گامی قاطعانه است.

از سوی دیگر کره شمالی اعلام کرده است به دلیل آنچه سیاست های خصمانه آمریکا خوانده در حال ساخت موشک های هسته ای بالستیک است که با آنها ایالات متحده را در تیررس خود قرار دهد.

موشکی که کره شمالی روز چهارشنبه این هفته آزمایش کرد از نوع 'هوا سونگ ـ 15' و از موشک های جدید و قاره پیماست که یکهزار کیلومتر پرواز کرد و تا ارتفاع 4 هزار و 500 کیلومتری بالا رفت و سپس در دریای ژاپن فرود آمد.

کارشناسان می گویند با توجه به زاویه پرتاب موشک و ارتفاع 4500 کیلومتری، چنانچه این موشک در شرایط استاندارد پرتاب شود می تواند 13 هزار کیلومتر برد داشته باشد و خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

کره شمالی اعلام کرده است این موشک قابلیت حمل کلاهک دارد و می تواند همه خاک آمریکا را در تیررس قرار دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها