عطوان مطرح کرد؛

غوطه شرقی؛ آخرین نبرد در سوریه

 غوطه شرقی؛ آخرین نبرد در سوریه
شنبه 11 آذر 1396 - 09:41

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب درخصوص آخرین تحولات جنگ سوریه نوشت: ائتلاف روسیه، سوریه و ایران برای شروع عملیات آزادسازی غوطه شرقی در استان ریف دمشق یکی از نقاط اصلی تهدید پایتخت این کشور برنامه ریزی کرده اند تا امنیت دمشق را تامین کنند وعلت به تعویق افتادن نشست ائتلاف ملی سوریه درسوچی نیز آزادسازی این منطقه راهبردی است.

العالم - سوریه

وی در تحلیل خود که روز شنبه در روزنامه رای الیوم منتشر شد افزود: یکی از مهم ترین تحولات در جنگ سوریه که بسیار مهم تر از نشست صلح سوریه در ژنو با حضور هیاتی از دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری و مخالفان این کشور به ریاست نصر الحریری است،طرح ریزی نیروهای ارتش سوریه برای پیشروی به سمت غوطه شرقی و ازاد سازی کامل آن است که باعث امنیت دمشق پایتخت سوریه خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر اخباری که به دست ما رسیده درباره یک برنامه نظامی که توسط سوریه، روسیه و ایران در روزهای گذشته طرح ریزی شده است، درست باشد و این عملیات همانند عملیات ها در حلب، دیرالزور، تدمر و البوکمال با موفقیت صورت گیرد، غوطه شرقی آخرین نبرد اصلی در خاک سوریه خواهد بود و حملات هوایی از سوی گروههای مسلح به محله های شرقی دمشق را متوقف خواهد کرد.

عطوان ادامه داد: غوطه شرقی دایما یک نقطه چالشی از نظر امنیتی و سیاسی برای رهبران سوریه بوده و از این نقطه پایتخت سوریه که برعکس مناطق دیگر آن همیشه ارام و در امنیت بود، تهدید می شود.
وی افزود: اکنون و پس از پیروزی ارتش سوریه در جبهه های مهم مانند تدمر، دیرالزور و البوکمال و حلب آزاد سازی غوطه شرقی از مهم ترین اولویت های دولت سوریه است.

سه گروه اصلی بر غوطه شرقی در حال حاضر تسلط دارند، جیش الاسلام به سرکردگی محمد علوش که به روابط بسیار نزدیک با سعودی ها مشهور است و 'فیلق الرحمن' و سوم جبهه النصره به سرکردگی ابومحمد الجولانی.

این تحلیگر تصریح کرد: منابع نزدیک به دولت سوریه گزارش داده اند که صبر دولت مرکزی سوریه به سر آمده به خصوص که گروههای مذکور تفاهمات نشست استانه را نقض کردند و توافق هایی که در این نشست در خصوص مناطق کاهش تنش حاصل شده بود را زیر پا گذاشتند و به همین دلیل ارتش سوریه تصمیم به آزاد سازی این منطقه گرفته است.

توافق دو شریک اصلی روسیه و ایران برای این حمله قطعی است و موضع مقامات سوریه را برای مواجهه با هرگونه فشارهای بین المللی در خصوص ضرورت رفع محاصره از غوطه شرقی به دلیل بحرانی بودن وضعیت هزاران غیر نظامی در این منطقه تقویت می کند. دولت سوریه اعلام کرده که عناصر مسلح از غیر نظامیان بعنوان گروگان استفاده می کنند.

انتقال غوطه شرقی از مناطق کاهش تنش به قلب درگیری ها نزدیک است بخصوص پس از اقدام گروههای مسلح مخالف سوریه به حمله خمپاره ای به پایتخت که در اثر آن چندین غیرنظامی کشته شدند و باعث ویرانی شدید منازل در شرق دمشق شدند امری که ضربه سنگینی برای دولت مرکزی محسوب می شد و انتقادهای شدید از دولت را مبنی براینکه که قادر به تامین امنیت و آرامش دمشق پایتخت و محله های اصلی بخصوص محله جوبر نیست، بهمراه داشت.

عملیات بازسازی قریب الوقوع با ادامه حملات موشکی و خمپاره ای در دمشق محقق نخواهد شد چرا که با این خطرات و تهدیدها بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و جذب شرکت های و سرمایه ها تامین نمی شود و در نظر بسیاری از ناظران همین مساله باعث دلسردی دولت سوریه از ادامه مذاکرات برای دستیابی به آتش بس جدید درغوطه جدید شده که مانند اتش بس های گذشته محتوم به شکست خواهد بود.

دور هشتم مذاکرات ژنو بهتر از مذاکرات قبلی نبوده و نشست ائتلاف ملی سوریه در سوچی به دعوت مسکو هویت و تحولات مرحله آینده سوریه را مشخص خواهد کرد و بعید نیست که تعویق این نشست به ماه فوریه آینده برای فراهم شدن بستر مناسب برای رهبران سوریه برای قطعی کردن وضعیت غوطه شرقی و پایان آزادسازی آن بوده است.
ایرنا

پربیننده ترین خبرها