کاترین اشتون، گفت:

مذاکرات بغداد، زمینه ساز تعامل ایران و غرب

مذاکرات بغداد، زمینه ساز تعامل ایران و غرب
سه شنبه 5 ارديبهشت 1391 - 17:26

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نتيجه مذاکرات بغداد را زمينه ساز تعامل ايران و غرب در موضوع هسته اي دانست.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار شبكه العالم از بروكسل پايتخت بلژيك، به نظر مي رسد كه كشورهاي اروپايي با توجه به جايگاه سياسي تهران در تاثيرگذاري بر مسائل منطقه خاورميانه و طرف هاي بحران در سوريه، به پذيرش اين جايگاه ايراني تمايل نشان مي دهند.

"كاترين اشتون" نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا در اظهارات خود در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ بر اين مساله تاكيد و خاطر نشان كرد كه دستيابي به هرگونه پيشرفت در گفت و گو ها ي بغداد، زمينه ساز نرمش طرف هاي بحران در تعامل با طرف مقابل خواهد بود.

این در حالی است که اختلاف کشورهای اروپایی و عدم اجماع اتحادیه اروپا برای آغاز تحریم های نفتی ایران از ابتدای ماه جولای، نشان دهنده شکست بی سابقه فرانسه و انگلیس به عنوان عامل های فشار علیه ایران در اتحادیه اروپا ارزیابی می شود.

وزرای خارجه اتحاديه اروپا در نشست لوكزامبورگ در دستيابي به اجماع براي اجراي تحريم نفتي ايران شكست خوردند.

از سوی دیگر فضاي اين نشست در خصوص ايران و مذاكرات هسته اي آينده با ايران اميدوار كننده بود به طوري كه برخي از وزيران اروپايي نشست استانبول ميان ايران و گروه 1+5 را مثبت ارزيابي كردند و همچنين از برگزاري دور آينده مذاكرات ايران و گروه 5+1 در بغداد استقبال كردند.

بر پايه اين گزارش برخي از كشورهاي اروپايي نظير انگليس و فرانسه كه به رهبري اعمال فشار بر ايران و تنگ كردن عرصه بر جمهوري اسلامي معروف هستند، از اين نشست ناكام خارج شدند و غبار بي سابقه اي از نوميدي بر چهره آن ها نمايان بود.

در حالی که قرار بود تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت ایران از ابتدای ماه ژوئن آغاز شود، این دو کشور نتوانستند در تحريم واردات نفت  که 20 درصد از صادرات ايران را تشكيل مي دهد، به اجماع دست يابند و تصميم گيري درباره آن به ماه مي موكول شد.

علت این ناکامی درخواست ايتاليا و يونان براي تعويق تحريم صادرات نفتي ايران و نگراني اين دو كشور از پيامدهاي تحريم بر وضعیت اقتصادي نا بسامانشان است.

"ویلیام هگ" وزير خارجه انگليس در اين چارچوب، گفت كه لندن نياز برخي از كشورهاي اروپايي به نفت ايران را درك مي كند، اما به اين كشورها توصیه مي كنيم كه به دنبال جايگزين هايي براي واردات نفت از ايران باشند.

نشست كشورهاي اتحاديه اروپا در لوكزامبورگ به وضوح نشان داد كه كشورهاي وارد كننده نفت آمادگي اجراي تحريم نفتي ضد ايران را ندارند به طوري كه برخي از كشورها سعي كردند در اين موضوع تامل بيشتري به خرج داده و احتمال بازنگري در اين تحريم و يا تعليق آن در صورت بروز پيشرفت در مذاكرات بغداد را در دستور كار قرار دهند.

24/04-13:43

پربیننده ترین خبرها