رئیس سیا:

آمریکا باید ولی‌عهد سعودی را تشویق کند/ شاهد همکاری عربستان سعودی با اسرائیل بوده‌ایم

آمریکا باید ولی‌عهد سعودی را تشویق کند/ شاهد همکاری عربستان سعودی با اسرائیل بوده‌ایم
يکشنبه 12 آذر 1396 - 13:37

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در یک سخنرانی ضمن حمایت از اقدامات اخیر عربستان سعودی و ولی‌عهدش تاکید کرد که واشنگتن برای مدت‌های طولانی از ریاض خواستار این تغییرات بوده است.

العالم - عربستان سعودی

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در سخنانی ضمن حمایت از اقدامات اخیر عربستان سعودی، از همکاری ریاض با رژیم صهیونیستی سخن گفت.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به همراه رئیس پیشین سیا و وزیر دفاع اسبق این کشور در بنیاد ریگان درباره موضوعات مختلفی اظهارنظر کردند.

از رئیس سیا درباره تحولات جاری در عربستان سعودی و مواضع منطقه‌ای محمد بن سلمان ولی‌عهد او سوال شد.

مایک پمپئو گفت: «برخی از تغییراتی که شما شاهد اتفاق افتادن آنها در عربستان سعودی هستید، آن نوع از کارهایی هستند که آمریکا برای دهه‌ها از عربستان سعودی خواسته است که انجام دهد و آنها حالا شروع به انجام دادن آنها کرده‌اند و ما باید آنها را تشویق و حمایت کنیم. آنها همچنین آماده کار کردن در کنار متحدان خلیج(فارس) ما هستند. ما آنها را دیده‌ایم که با اسرائیلی‌ها کار کرده‌اند تا تروریسم را در سراسر خاورمیانه  به عقب برانند».

«لئون پانتا» وزیر دفاع اسبق و رئیس پیشین سیا هم به این سوال جواب داد.

وی گفت: « ما برای مدت‌های طولانی از عربستان سعودی خواسته‌ایم به موضوعاتی که ولی‌عهد در حال پرداختن به آنها است، بپردازد؛ مسائلی از قبیل متنوع سازی اقتصاد، تلاش برای کنترل فساد در جامعه سعودی، تلاش برای ساخت یک ملت قوی از درون. اینکه ایا تاکتیکهای او تاکتیکهای درستی هستند یا نه، بعدا مشخص خواهد شد. این موضوع مهم است که بدانیم عربستان سعودی یک بازیگر کلیدی است. بسیار مهم است که ما در خاورمیانه که در آن دولتهای ورشکسته، داعش و ایران را داریم، ما باید ائتلاف‌های مستحکمی از کشورها داشته باشیم که با این چالشها مقابله کنند. آمریکا به تنهایی نمی‌تواند چنین کاری را بکند و واضح است که عربستان سعودی هم به تنهایی قادر به این کار نیست(مقابله با چالشهای خاورمیانه) و دیگر کشورهای منطقه هم به تنهایی قادر به این کار نیستند اما با هم و با ایجاد نوعی از ائتلاف‌ها شامل کشورهای عربی که با آمریکا و اسرائیل و ترکیه کار کنند می‌توان چنین کاری کرد».

رئیس سیا در این نشست، ادعای بی اساس روابط ایران و القاعده را تکرار کرد؛ ادعایی که آمریکایی‌ها هر چند وقت یک بار، بدون هرگونه مدرک و سندی آن را مطرح می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها