اردوغان: در برابر باج‌گیری آمریکایی‌ها کوتاه نمی‌آییم

اردوغان: در برابر باج‌گیری آمریکایی‌ها کوتاه نمی‌آییم
يکشنبه 12 آذر 1396 - 20:20

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به ایراد اتهامی جدید به اتباع کشورش بخاطر همکار اقتصادی با ایرانی‌ها گفته که این کارها هم مانند تلاش قضات طرفدار گولن برای زمین زدن دولت ترکیه است و آنکارا در برابر این «باج‌خواهی» کوتاه نمی‌آید.

العالم - اروپا

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز یکشنبه در واکنش به محاکمه مدیر یکی از بانک‌های ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، گفت که این کار سیستم قضایی آمریکا «باج‌گیری» است و آنکارا در برابر چنین کاری، کوتاه نمی‌آید.

پیش از این، مطرح شدن پرونده «رضا ضراب» تاجر ایرانی-ترکیه‌ای در محاکم قضایی آمریکا به اتهامی مشابه، باعث مخدوش شدن روابط واشنگتن-آنکارا شده بود.

ضراب در برابر قضات نیویورک گفته که اردوغان شخصاً مجوز نقض تحریم‌های ایران را به وی داده بوده است.

اردوغان در واکنش به مطرح شدن دومین پرونده ارتباط اتباع کشورش با تحریم‌های ایران، گفته که «همه معاملات ترکیه در راستای تصمیمات سازمان ملل متحد است.

اردوغان تصریح کرده: «مثلاً ما چه کرده‌ایم؟ ما از یک کشوری که با آن قرارداد داریم، گاز طبیعی آورده‌ایم تا شهروندانمان در زمستان در سرما نمانند. مثل دیگر کشورها، ما هم فقط خود را ملزم به پایبندی به تصمیمات سازمان ملل می‌دانیم و آنها را با دقت اجراء کرده‌ایم.»

اردوغان آمریکایی‌ها را متهم می‌کند که پرونده‌های نقض تحریم ایران را با هدف ضربه زدن به اقتصاد ترکیه، روی میز قضات می‌گذارد؛ رئیس‌جمهور ترکیه البته شبکه وابسته به «فتح‌الله گولن» متحد سیاسی دیروز و دشمن امروز خود را هم در این داستان دخیل دانسته و گفته: «این پرونده چیزی فراتر از توطئه 17-25 دسامبر نیست که از آن سوی اقیانوس آمده است. ما را ببخشید ولی ما در برابر این باج‌خواهی کوتاه نمی‌آییم.»

در روزهای 17 الی 25 دسامبر 2013، تنش‌های گوله و اردوغان که آن روزها نخست‌وزیر بود، به اوج خود رسید و قضات دادگاه‌های ترکیه که دولت می‌گفت اجیر گولن هستند، تحقیقاتی گسترده را در خصوص فساد مالی در بدنه دولت آغاز کردند. دولت اردوغان هم چندی بعد، در پاسخ به این «توطئه»، پاکسازی گسترده‌ای را در دستگاه قضایی و انتظامی ترکیه به راه انداخت و نزدیکان جریان گولن را حذف کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها