ناتو: تمرکز ما بر اجرای کامل برجام است/ باید بین برنامه هسته ای و توانایی موشکی ایران تمایز قائل شویم

ناتو: تمرکز ما بر اجرای کامل برجام است/ باید بین برنامه هسته ای و توانایی موشکی ایران تمایز قائل شویم
دوشنبه 13 آذر 1396 - 16:12

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه بر حمایت این سازمان از اجرای کامل برجام تاکید کرد و گفت: باید بین برنامه هسته ای و توانایی های موشکی ایران یک تمایز روشن قائل شویم.

العالم ـ اروپا

ینس استولتنبرگ روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در آستانه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: توافق هسته ای ایران به موضوع امکان ساخت سلاح هسته ای می پردازد و ناتو در زمان حصول این توافق از آن استقبال و حمایت کرد. 
به گفته وی، اکنون نیز تمرکز ما بر اجرای کامل برجام است زیرا این مساله تاثیر مستقیم بر متحدان ناتو دارد. 
دبیر کل ناتو ادامه داد: همزمان شاهد بوده ایم که ایران به توسعه توانایی های موشکی و آزمایش موشک های جدید ادامه می دهد و این البته موجب نگرانی همه متحدان ناتو به خصوص متحدان اروپایی ما است زیرا آنها در محدوده برد موشک های ایران هستند.
دبیر کل ناتو افزود: این یکی از دلایلی است که انطباق ناتو با این نوع تهدیدها حائز اهمیت است و ناتو هم اکنون در حال توسعه و تقویت دفاع موشکی است، من سال گذشته در مراسم افتتاح سایت دفاع موشکی در رومانی شرکت کردم و ما همچنین در حال ساخت یک سایت جدید موشکی در لهستان هستیم و ما همچنین کشتی هایی با رادارهای پیشرفته داریم که اینها بخشی از پاسخ ما به تهدیدهای موشکی در خارج از منطقه یورو - آتلانتیک است. 
به گزارش ایرنا، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو روزهای 5 و 6 دسامبر (14 و 15 آذر) در بروکسل برگزار می شود. این نشست با هدف بررسی موضوعات مرتبط با امنیت ناتو پیش از اجلاس تابستان 2018 برگزار می شود. 
وزیران امور خارجه ناتو در نشست این هفته همچنین همکاری های ناتو با اتحادیه اروپا و فرصت های توسعه این همکاری ها را بررسی می کنند. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سوئد و فنلاند نیز در این گفت وگوها شرکت خواهند کرد.
وزیران امور خارجه روابط با روسیه و توافق مینسک را نیز بررسی می کنند. 
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز وارد بروکسل شود، تیلرسون در این سفر علاوه بر شرکت در نشست وزیران امور خارجه ناتو، با دبیر کل این سازمان و همچنین مسئولان کشور بلژیک دیدار و گفت وگو خواهد کرد. 
تیلرسون روز پنجشنبه این هفته در نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین شرکت می کند و با سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش و رئیس دوره ای این سازمان نیز گفت وگو خواهد کرد. 
از روسیه نیز خبر می رسد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و تیلرسون در حاشیه این نشست با هم دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها