کنفرانس خبری اردوغان و پادشاه اردن؛

اردوغان: از هیچ خطایی درباره موضوع قدس نمی‌گذریم / پادشاه اردن: فلسطینیان حق دارند دولتی با پایتخت قدس تشکیل دهند

اردوغان: از هیچ خطایی درباره موضوع قدس نمی‌گذریم / پادشاه اردن: فلسطینیان حق دارند دولتی با پایتخت قدس تشکیل دهند
چهارشنبه 15 آذر 1396 - 17:45

رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در کنفرانس خبري مشترک در آنکارا با عبد الله دوم پادشاه اردن گفت نمي توان هيچ اشتباهي را درباره وضع قدس پذيرفت زيرا حرم همه مسلمانان در سراسر جهان است.

رئیس جمهوری ترکیه در نشست خبری مشترک با  عبد الله دوم پادشاه اردن تاکید کرد از هیچ خطایی در باره موضوع قدس نمی گذرد، وی گفت:  «قدس مورد احترام همه مسلمانان جهان است و هر کسی که این واقعیت تاریخی را نادیده بگیرد در نهایت، بازنده خواهد بود».

اردوغان تاکید کرد قدس شهری مقدس است و آن را خط قرمز مسلمین خطاب کرد، رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: «وضعیت موجود شهر قدس باید بدون تغییر حفظ شود و هیچ تجاوزی دراین باره از سوی هر کسی قابل پذیرش نیست».

عبد الله دوم پادشاه اردن در این نشست مشترک به واجب بودن نشست کنفرانسی با محوریت قدس اشاره کرد و گفت: «رئیس جمهوری آمریکا نگرانی خود را پیرامون انتقال سفارت خود به قدس ابراز کرد، ما باید با چالش ها و  مسئله فلسطین به طور جدی برخورد کنیم و همواره آن را مسئله اساسی می دانیم »

وی در ادامه گفت: «فلسطینیان حق دارند دولت خود را به پایتختی قدس تشکیل دهند، حل مسئله قدس باید بر اساس گفت‌وگوهای اعراب و اسرائیل باشد».

پادشاه اردن تصریح کرد: «اردن به همه تعهدات خود در حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس شرقی پایبند است.»

مقام های بلندپایه آمریکا می گویند، دونالد ترامپ احتمالا موضوع به انتقال سفارت به قدس را چهارشنبه( امروز) اعلام خواهد کرد و انتظار می رود این دستور سریع انجام شود.

انتقال سفارت آمریکا به مثابه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خواهد بود و این امر تغییر عمده و بی‌سابقه ای در راهبرد آمریکا در قبال منازعه اسرائیل - فلسطینی و امور خاورمیانه است.

پربیننده ترین خبرها