موضع وزيران خارجه عضو اتحاديه عرب درباره تصمیم ترامپ درباره قدس

موضع وزيران خارجه عضو  اتحاديه عرب درباره تصمیم  ترامپ درباره قدس
يکشنبه 19 آذر 1396 - 03:18

وزیران امور خارجه عضو اتحادیه عرب در نشست شنبه شب در قاهره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس را رد کردند .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست قاهره از واشنگتن خواستند تصمیم خود را در مورد قدس لغو کند.

در بیانیه بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از واشنگتن خواسته شده است تصمیم خود را در مورد قدس لغو کند.

این بیانیه تاکید کرد: تصمیم آمریکا تلاش ها را در راستای برقرای صلح تضعیف و بحران و تنش را عمیق تر و منطقه را تهدید می کند.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب تاکید کردند: تصمیم واشنگتن در مورد قدس باطل و نقض قانون بین المللی است. 

دربخشی از این بیانیه آمده  است: واشنگتن با این اقدام از یک طرف درگیری جانبداری کرده  و خود را از نقش ناظر و حامی فرآیند صلح دور کرده است.

بیانیه پایانی خواستار صدور قطعنامه ای ای در شورای امنیت شد که غیر قانونی بودن تصمیم آمریکا را تأیید کند. کمیته ای با همکاری جامعه  بین المللی تشکیل خواهد شد تا از تبعات تصمیم آمریکا بکاهد. شورای اتحادیه عرب به طور مرتب برای بررسی موضوع قدس تشکیل جلسه خواهد داد. اتحادیه عرب اقداماتی را از جمله برپایی نشست اضطراری سران کشورهای عربی در اردن در پیش خواهد گرفت.

وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین در بیانیه پایانی نشست خود در قاهره، تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل را " نقض خطرناک حقوق بین الملل "خوانده و خاطر نشان کرد ند این تصمیم "پوچ و بی معنی و باطل" است.

یادآور می شود نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب به درخواست فلسطین و اردن و برای بررسی تحولات فلسطین و پیامدهای تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی شنبه شب در قاهره برگزار شد.

احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست از همه ملت های علاقه مند و دوستدار صلح خواست مخالفت خود را با تصمیم ترامپ درباره شهر قدس اعلام کنند.

ابو الغیط گفت: بهترین پاسخ به تصمیم ترامپ این است که کشور فلسطین با مرکزیت قدس شرقی به رسمیت شناخته شود و از همه کشورها می خواهم کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست درخواست کرد کشور فلسطین با مرکزیت شهر قدس به رسمیت شناخته شود .

ابو الغیط گفت: امیدوارم همه کشورها در خودداری از انتقال سفارت خود به شهر قدس متعهد باشند و مسئله فلسطین همچنان ملاک و معیار اصلی در روابط کشورهای عربی با کشورهای جهان باقی خواهد ماند.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در این نشست گفت اعضای اتحادیه عرب باید در زمینه برنامه کاری واحد در مخالفت با تصمیم ترامپ با هم متحد وهمسو باشند.

الصفدی تاکید کرد جامعه جهانی و نهادهای بین المللی باید در رد تصمیم آمریکا درباره شهر قدس اقدام  و از اتخاذ تصمیمات مشابه  جلوگیری کنند.

ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خود گردان فلسطین  در نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب تاکید کرد قبل از اجرایی شدن تصمیم  ترامپ درباره شهر قدس دنیا باید در برابر آن بایستد.

 وزیر خارجه فلسطین  افزود این تصمیم پیامدهای امنیتی و سیاسی گسترده ای را درپی دارد و تنها به فلسطین محدود نخواهد ماند.

سامح شکری وزیر خارجه مصر هم تصریح کرد مسئله قدس یکی از مسایل مهم در حل مناقشه فلسطین است و جامعه جهانی باید به مسئولیت اخلاقی خود درباره آن عمل کند.

شکری گفت: تصمیم دونالد ترامپ درباره شهر قدس روند اجرای راه حل تشکیل دو کشور مستقل را تضعیف خواهد کرد.

وی افزود عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با دونالد ترامپ برای توضیح پیامدهای تصمیمش درباره قدس تماس گرفته اما  پاسخی دریافت نکرده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هم درباره تصمیم ترامپ درباره شهر قدس گفت این تصمیم نقض قوانین و قطعنامه های بین المللی است.

وزیر خارجه عربستان افزود ریاض از واشنگتن می خواهد از تصمیم خود درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل عقب نشینی کند.

عادل الجبیر در ادامه از جامعه بین المللی خواست تلاش های  بیشتری برای رسیدن به راه حلی عادلانه و فراگیر درباره مسئله فلسطین انجام دهد به ویژه اینکه ابتکار صلح عرب می تواند نقشه راه برای حل نهایی مناقشه منطقه خاورمیانه باشد.

ناصر بوریطه وزیر خارجه مغرب نیز تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس را مردود دانست و برهمبستگی کامل کشورش با ملت فلسطین در مقابله با این تصمیم مردود ونادرست تاکید کرد.

بوریطه  گفت این تصمیم می تواند بهانه ای برای افزایش افراط گرایی و تروریسم از جانب اشغالگران اسرائیلی بر ضد ملت فلسطین  باشد.

وزیر خارجه مغرب تاخیر غیر عادی در حل عادلانه مسئله فلسطین را عامل اصلی تنش در منطقه خواند و تقویت اتحاد و همدلی برای حمایت از شهر قدس و جلوگیری از یهودی سازی آن را خواستار شد.

محمد بن عبد الرحمن وزیر خارجه قطر نیز برمخالفت شدید کشورش با تصمیم آمریکا تاکید کرد.

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق هم  در نشست اضطراری وزیران خارجه عرب  تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را به معنای اعلام جنگ  دانست.

جعفری افزود این تصمیم آمریکا پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه درپی خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها