در نشست سران سازمان همکاری اسلامی مطرح شد؛

هفت پیشنهاد روحانی به جهان اسلام برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیر قانونی دولت آمریکا/ اردوغان: اسرائیل دولت اشغالگر و تروریستی است/ عباس: ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد

هفت پیشنهاد روحانی به جهان اسلام برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیر قانونی دولت آمریکا/ اردوغان: اسرائیل دولت اشغالگر و تروریستی است/ عباس: ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 11:07

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قدس، در سطح وزیران خارجه در استانبول آغاز به کار کرد.

العالم _ ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: «برای صحبت درباره قدس که اولین قبله اسلام است در اینجا جمع شدیم...از کشورهایی که تصمیم آمریکا درباره قدس را نپذیرفتند، شامل پاپ، تشکر می‌کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه کشورهای اسلامی، تصمیم آمریکا درباره قدس را رد می‌کنند، تاکید کرد: «به جامعه جهانی می‌گوییم، این تصمیم، علیه تاریخ، علیه اخلاقیات و پوچ و بی‌معنا است. این تصمیم به معنای تنبیه فلسطینیان است.»

وی سپس از روی نقشه، تصرف تدریجی اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی از سال 1946 تا به امروز را نشان داده و گفت: «این چنین اقدامی (اشغالگری) حتی از سوی گرگ‌ها علیه گله گوسفند نیز انجام نمی‌شود.»

رئیس‌جمهور ترکیه سپس به عکسی از یک نوجوان فلسطینی که توسط بیش از 20 نظامی صهیونیست محاصره شده اشاره کرده و گفت: «آقای ترامپ این چه چیزی را به شما نشان می‌دهد؟ اسرائیل یک دولت اشغالگر و تروریستی است.»

اردوغان با بیان اینکه جنایات رژیم‌صهیونیستی مانند تخریب خانه‌های فلسطینیان، کشتار مردم غزه و غیره، از سوی ترامپ مورد پاداش قرار گرفته، افزود: «دنیا فقط از آمریکا تشکیل نشده و سازمان ملل 196 عضو دارد، باقی اعضا علیه این تصمیم واکنش نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه طبق قطعنامه 478 هیچ کشوری نمی‌تواند در قدس سفارتخانه داشته باشد، خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: «از نظر آمریکا شما شاید یک کشور باشید و سلاح و موشک اتمی داشته باشید اما این به معنی این نیست که شما قوی هستید.»

رئیس‌جمهور ترکیه سپس درباره اقدامات آمریکا در سوریه نیز گفت: «آمریکا در شمال سوریه بیش از 4هزار کامیون مملو از سلاح را به شبه‌نظامیان کُرد داده است، چرا این کار را کرد؟ تا تروریست‌ها را پشتیبیانی کند. آمریکا با تروریست‌ها (چه در فلسطین و چه در سوریه) هم‌موضع می‌شود.»

اردوغان با بیان اینکه دیگر مشکلات در خاورمیانه نمی‌تواند ما را از مسئله فلسطین دور کنند، افزود: «بدون حل شدن این مشکل، نمی‌توان درباره صلح در خاورمیانه صحبت کرد. ما نمی‌توانیم در برابر چنین تصمیماتی ساکت باشیم. تصمیم آمریکا درباره قدس، قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به جامعه اسلامی آسیب می‌رساند.»

وی سپس از همه کشورها خواست تا قدس را به عنوان پایتخت فلسطین، که اشغال شده، به رسمیت بشناسند و گفت: «ما نمی‌توانیم از درخواستمان برای تاسیس یک دولت فلسطینی به پایتختی قدس دست بکشیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: «قدس خط قرمز ماست. مسجدالاقصی و قبه الصخره در داخل حرم الشریف است و برای همیشه به مسلمانان تعلق دارد. بعد از این اعلام تصمیم آمریکا، صلح به هیچ‌وجه قابل دسترس نیست.»

اردوغان سپس به آمریکا هشدار داد تا از تصمیم اشتباهش درباره قدس برگردد و افزود : «اسرائیل می‌خواهد از جهان زمان بخرد تا اشغالگری را ادامه دهد. ما هر روز باید این مسئله را غیرممکن تر کنیم.»


«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سپس به عنوان سخنران بعدی، گفت: «100 سال از بیانیه بالفور میگذرد؛ انگلیس، سرزمین فلسطین را به جریان صهیونیسم تقدیم کرد و آمریکا این جریان را ادامه داد تا اینکه اکنون وعده  دیگری فرا رسیده و دونالد ترامپ قدس را به عنوان هدیه‌ای به جریان صهیونیسم داد» بیشتر بخوانید


سخنران بعدی پس از عباس، «عبدالله دوم» شاه اردن بود. وی گفت  معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا تصمیمی خطرناک است؛ صلح فراگیر در منطقه ما نمی‌تواند برقرار شود جز در صورتی که نزاع (فلسطینی-اسرائیلی ) بر اساس راه‌حل دو دولتی پایان یابد.

وی تأکید کرد:تلاش‌ها برای یهودی کردن قدس منجر به افزایش بیشتر خشونت و افراط‌گرایی خواهد شد؛ تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه تغییری در وضعیت تاریخی و قانونی کنونی در مسجدالاقصی انجام خواهیم داد.


يوسف بن أحمد العثيمين، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نشست سران این سازمان نیز گفت: تصمیم آمریکا درباره قدس با تحریک احساسات مسلمانان، اوضاع را منتشنج می کند.

وی افزود: این سازمان تصمیم ترامپ را در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم "اسرائیل" مردود می داند.

يوسف بن أحمد العثيمين ادامه داد: سازمان همکاری های اسلامی بار دیگر بر جایگاه قدس به عنوان پایتخت فلسطین از دیدگاه مسلمانان تاکید می کند و از همه کشورهای جهان می خواهد که قدس را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.


روحانی رییس جمهور کشورمان همه کشورهای اسلامی را به وحدت و اتحاد فرا خواند و با پیشنهاد هفت اقدام ضروری برای مقابله با تصمیم ناصحیح وغیر قانونی رییس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف تصریح کرد: آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست ها است واحترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست. بیشتر بخوانید

پربیننده ترین خبرها