مسئول سازمان ملل:

معارضان سوری تحت حمایت خارج در پی اجرای برنامه‌های اربابان خود و کارشکنی در مذاکرات ژنو هستند

معارضان سوری تحت حمایت خارج در پی اجرای برنامه‌های اربابان خود و کارشکنی در مذاکرات ژنو هستند
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 15:27

نماینده حقوق‌دانان عرب در سازمان ملل ضمن انتقاد از عملکرد معارضان سوریه در مذاکرات ژنو، تأکید کرد که این معارضان وابسته به کشورهای خارجی هستند.

العالم - سوریه

الیاس الخوری، نماینده حقوق دانان عرب در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که در این مرحله از دور هشتم مذاکرات سوریه در ژنو پیشرفت حاصل شود.

الخوری در گفتگو با خبرگزاری سانا گفت که در مرحله گذشته به خاطر کارشکنی هیئت معارضان سوری که وابسته به برنامه های خارجی هستند، مذاکرات پسرفت داشت.

وی تصریح کرد که پس از پیروزیهای ارتش سوریه در میدان نبرد و آزادسازی بیشتر اراضی که در اشغال تروریستها قرار داشت، معارضان همچنان به کارشکنی در مذاکرات ژنو ادامه میدهند.

این مسئول سازمان ملل اظهار داشت که معارضان تحت حمایت کشورهای خارجی در تلاشند که برنامه های اربابان خود را محقق سازند و چنین معارضانی نه با واقعیت و نه با زمان، هماهنگ نیست.

به گفته الخوری، واقعیت میدانی و زمان در سوریه از 4 سال پیش تغییر کرده است، لذا پذیرش حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سوریه یک مسئله اصلی در حل این بحران است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که قانون اساسی هر کشور از سوی مردم آن تدوین میشود؛ مردمی که صاحب قدرت و حاکمیت هستند، از این روی «فقط ملت سوریه میتواند تصمیمهای مربوط به اصلاحات قانون اساسی کشورش و آینده آن را اتخاذ کند».

مرحله دوم از هشتمین دور مذاکرات گفتگوهای سوری-سوری همچنان در ژنو با حضور هیئت معارضان و هیئت مذاکره کننده دولتی سوریه در حال برگزاری است.

بشار الجعفری رئیس هیئت مذاکره کننده سوری در پایان مرحله نخست دور هشتم مذاکرات ژنو اعلام کرد که برخی در تلاشند با تحمیل پیش شرط، مذاکرات را به بن بست بکشانند.

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز از معارضان خواسته بود که واقع بین باشند و سقف مطالبات خود را کاهش دهند؛ مسئله ای که بیانگر ضعف معارضان در مذاکرات کنونی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها