شورای امنيت تاكيد كرد توافق الصخيرات تنها راه حل بحران ليبی است

شورای امنيت تاكيد كرد توافق الصخيرات تنها راه حل بحران ليبی است
جمعه 24 آذر 1396 - 04:39

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه تاکید کرد توافق سیاسی لیبی که هفدهم دسامبر 2015 در الصخیرات (مغرب) امضا شد تنها راه حل ممکن برای پایان دادن به بحران سیاسی در لیبی است.  

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سازمان ملل متحد نوشت : شورای امنیت در بیانیه ای به مناسبت گذشت دو سال از امضای این توافق افزود پانزده عضو شورای امنیت توافق کردند که اجرای این توافق تنها کلید برگزاری انتخابات و پایان انتقال سیاسی است و رد مشخص شدن زمانی برای آن می تواند در این روند سیاسی که زیر نظر سازمان ملل متحد انجام می شود مانع تراشی کند.  
توافق الصخیرات بین طرفهای لیبی اجازه داد دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج تشکیل شود. با وجود موفقیت این دولت در گسترش سیطره خود در طرابلس پایتخت لیبی و برخی شهرهای غرب این کشور ، دولت هنوز مناطق گسترده ای از این کشور را در کنترل خود ندارد.  
پارلمان منتخب لیبی که در شرق این کشور مستقر است و از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند از دادن رای اعتماد به دولت سراج خودداری می کند.  
کشورهای غربی برای همکاری با دولت وفاق ملی که مورد حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس قرار دارد تلاش کردند اما اختلافات داخلی جایگاه این دولت را تضعیف کرد و نتوانست وخامت اوضاع در سطح معیشتی را متوقف و گروههای مسلح مختلف را مهار کند.  
فایز السراج نخست وزیر لیبی و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی که شرق این کشور ناآرام را در کنترل خود دارد ، اواخر ژوئیه نزدیک پاریس زیر نظر امانوئل ماکرون دیدار کردند که در نهایت دو طرف درگیر به آتش بس و برگزاری انتخابات در سال آینده متعهد شدند.  
رم که قدرت استعماری سابق در لیبی به شمار می رود نارضایتی خود را از نشست دو طرف در فرانسه ابراز کرده بود و نگران است که نقش این کشور در همسایه جنوبی آن به حاشیه رانده شود درحالی که دهها هزار مهاجر غیرقانونی به این کشور سرازیر شده اند.  
بر اساس طرح جدید سازمان ملل متحد قرار است به محض توافق در خصوص ایجاد اصلاحات مورد نظر ، کنفرانسی ملی گسترده با حضور بیشترین نمایندگان ممکن از سراسر لیبی برای موافقت با انتخاب اعضای دولت انتقالی که اوضاع این کشور را تا برگزاری انتخابات اداره می کند برگزار شود.  
شورای امنیت در این بیانیه افزود : شورای امنیت نقش مهمی را که فائز السراج ایفا می کند و همچنین نقشی را که دیگر سران لیبی در حرکت به طرف آشتی ملی ایفا می کنند به رسمیت می شناسد.  
شورای امنیت تاکید کرد : هیچ راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد و همه لیبیاییها باید به آتش بس اعلام شده در اعلامیه مشترک در بیست و پنجم ژوئیه 2017 در پاریس احترام بگذارند.  
با ابتکار فرانسه در این تاریخ ، السراج و حفتر اعلامیه مشترکی را برای خروج از بحران لیبی اعلام کردند و به ویژه برگزاری انتخابات را در نزدیکترین زمان ممکن خواستار شدند.  
در این بیانیه آمده است : شورای امنیت سازمان ملل متحد به شدت از همه لیبیاییها می خواهد تلاش خود را برای همکاری با هم به منظور حل و فصل و ورود فوری به روند سیاسی جامع افزایش دهند.  
شورای امنیت افزود : هر گونه تاخیر دوباره می تواند دردهای مردم لیبی را بیشتر کند و از لیبیاییها خواست قانون اساسی جدید را تدوین کنند.  
در این بیانیه همچنین آمده است : شورای امنیت بر اهمیت یکپارچگی نیروهای مسلح لیبی و تقویت آن زیر نظر موسسات مدنی تاکید می کند و همه اقدامات خشونتبار اخیر را در لیبی محکوم می کند.  
لیبی از سال 2011 در پی سرنگونی معمر قذافی با بحران و هرج و مرج مواجه است که این نا آرامی و هرج و مرج موجب بروز بحران آوارگان و مهاجران غیرقانونی که از طریق لیبی به اروپا سفر می کنند و قدرت گرفتن تندروها در این کشور شده است. 
نیروی دریایی لیبی ماه گذشته کمک اتحادیه اروپا را در خصوص نگهداری از ناوگان قدیمی خود خواستار شد و اعلام کرد نمی تواند مهاجرانی را که از دریای مدیترانه به طرف اروپا می روند نجات دهد.  
زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز پیش از آن وخیم شدن شرایط بازداشت مهاجران در لیبی را به شدت محکوم کرد و همکاری اتحادیه اروپا با این کشور را برای بازداشت مهاجران،  غیرانسانی  دانست.  
تنشهای زیادی بین کشتیهای سازمانهای غیردولتی با گارد ساحلی لیبی به وجود آمده است که توافقی را با ایتالیا برای پایان دادن به عملیات انتقال مهاجران از لیبی امضا کرده است.  
نوامبر گذشته دست کم شش مهاجر در دریای مدیترانه جان باختند و سازمانهای غیر دولتی آلمانی و نیروی دریایی لیبی یکدیگر را مسئول این حادثه دانستند.
بر اساس اعلام سازمان بین المللی مهاجرات از ژانویه 2017 حدود 157 هزار مهاجر از طریق دریا به اروپا رسیده اند در حالی که این آمار در دوره مشابه 2016 حدود 341 هزار نفر بود.  
75 درصد از این مهاجران به ایتالیا رفته اند و حدود سه هزار مهاجر نیز در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.  
در این کشور دو دولت که یکی از آنها دولت وفاق ملی است و مقر آن در طرابلس قرار دارد و از حمایت بین المللی برخوردار است و دیگری در شرق این کشور مناطق گسترده ای را از منطقه معروف به برقه در کنترل خود دارد ، رقابت می کنند. ­
رئیس مرکز اسکان آوارگان در شهر غریان لیبی ماه گذشته گفته بود هزاران مهاجری که به علت درگیریها در ساحل شمال غربی این کشور آواره شده اند به کمکهای پزشکی فوری نیاز دارند و اوضاع آنها را فاجعه بار توصیف کرد.    
حدود پنج هزار و 800 مهاجر از زمان تشدید درگیریها در ماه گذشته در شهر ساحلی صبراته که محل عبور آنها به ایتالیا بود به این مرکز رسیده اند.  
مقامات لیبی عملا حدود دو هزار نفر را از غریان به مراکزی دیگر در طرابلس پایتخت این کشور منتقل کرده اند.   
آژانسهای سازمان ملل متحد برای ارائه کمک به هزاران مهاجری که بیشتر آنها از کشورهای جنوب صحرای آفریقا آمده اند و پس از این درگیریها راه آنها بسته شده است ، تلاش می کند.  
بسیاری از آنها به مراکزی مانند الحمراء در غریان منتقل شده اند که در کنترل دولت وفاق ملی قرار دارد.  کارکنان بخش بشردوستانه امکان چندانی برای رسیدن به این مرکز ندارند.  
مرکز الحمراء از حدود 12 ساختمان تشکیل شده است که هر یک از آنها گنجایش 150 نفر را دارد.  
چند ماهی است که ایتالیا در رهگیری مهاجران پیش از ورود آنان به آب های بین المللی با لیبی همکاری می کند. این مهاجران پس از بازگردانده شدن به خاک لیبی با خطر خشونت و باجگیری روبرو می شوند.    
کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد از کشورهای مختلف درخواست کرده است تا کمکها به آوارگان را در 15 کشوری که در مسیر مهاجرت مدیترانه قرار دارند افزایش دهند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط این آژانس، امکانات برای اسکان 277 هزار آواره در کشورهای الجزایر، بورکینا فاسو، کامرون، چاد، جیبوتی، مصر، اتیوپی، کنیا، لیبی، مالی، موریتانی، مغرب، نیجر، سودان و تونس نیاز است.  
این نهاد سازمان ملل پیشتر در ماه سپتامبر گذشته خواستار ایجاد 40 هزار مکان اقامت برای این آوارگان شده بود.  

پربیننده ترین خبرها