60 هکتار از مراتع تالاب هامون در آتش سوخت

60 هکتار از مراتع تالاب هامون در آتش سوخت
جمعه 24 آذر 1396 - 19:14

فرماندار شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان گفت: 60 هکتار از مراتع تالاب بین المللی هامون در آتش سوزی امروز به طور کامل نابود شد و از بین رفت.

العالم ـ ایران 

علیرضا کیخا روز جمعه اظهارداشت: این آتش سوزی که از حدود ساعت هشت صبح امروز به دلایل نامعلوم در محدوده اطراف کوه خواجه بخش تیمورآباد شهرستان هامون آغاز شد که با تلاش مردم و نیروهای امدادی دقایقی پیش مهار شد.
وی ادامه داد: با توجه به گستردگی آتش سوزی 60 هکتار از مراتع تالاب هامون که ارزش ریالی هر یک از بوته های آن با توجه به موقعیت منطقه و خشکسالی بسیار بالاست به طور کامل از بین رفت که جبران این خسارات سخت است.
کیخا گفت: بیشتر نگرانی این بود که آتش به چادر عشایر ساکن در منطقه برسد که با همکاری بسیار خوب مردم و نیروهای امدادی این حادثه هیچ گونه تلفات انسانی نداشت.
فرماندار هامون افزود: نیروهای امدادی و آتش نشانی از شهرهای علی اکبر و محمدآباد و دیگر نقاط شهرستان هامون در کنار مردم منطقه از صبح امروز برای اطفای حریق تلاش زیادی کردند.
وی با اشاره به اینکه تالاب هامون جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است از این مجموعه خواست با استقرار امکانات لازم در منطقه مانع خسارات حوادث مختلف از جمله آتش سوزی در این محدوده شود.
به گزارش ایرنا شهر محمد آباد مرکز شهرستان هامون در 200 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه منطقه سیستان است که آثار باستانی و تاریخی گرانبهایی از جمله شهرسوخته، قلعه رستم و آسیاب بادی ها و تنها برآمدگی منطقه سیستان «کوه خواجه و معبودگاه زرتشتیان» را در خود جای داده است. 
تالاب بین المللی هامون قبل از خشکسالی 18 ساله مامن انواع پرندگان و آبزیان و مرکز و عامل اشتغال و امرار معاش بسیاری از مردم سیستان بود که پس از خشک شدن بستر دریاچه به سبب قطع آب رودخانه هیرمند، به دشتی خشک و نیمه خشک تبدیل شد و هر ساله پس از اندک باران و یا جریان آب انواع گیاهان وحشی در آن رشد می کنند و مرتع و چراگاهی خوب برای دامهای عشایر می شود. 
آتش گرفتن این مراتع نه تنها برای عشایر مشکل ساز می شود بلکه خاک بستر هامون با وزش هر بادی به حرکت در آمده و زندگی را برای مردم سیستان سخت و دشوار می کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها