مشاور پیشین کاخ سفید: اجازه ندهیم یک دیوانه برجام را خراب کند

مشاور پیشین کاخ سفید: اجازه ندهیم یک دیوانه برجام را خراب کند
شنبه 25 آذر 1396 - 11:16

معاون پیشین مدیر امنیت ملی در دفتر ‏برنامه ریزی علم و فناوری کاخ سفید، برجام را مبنایی برای رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای دانست و گفت نباید اجازه دهیم یک دیوانه، آن را خراب کند.

العالم ـ آمریکا

فرانک وان هیپل افزود: حتی اگر دونالد ترامپ آمریکا را از برجام خارج کند، من امیدوارم بقیه طرف ها از جمله ایران، آن را حفظ کنند.
رئیس جمهوری آمریکا در 12 اکتبر 2017 (21 مهرماه) بر اساس قانون داخلی که می بایست پایبندی یا عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی را در قالب گزارشی مستند به کنگره اعلام کند، بدون ارائه شواهد مشخصی پایبندی ایران را تایید نکرد و تصمیم گیری را به عهده کنگره این کشور گذاشت.
کنگره اعم از مجلس نمایندگان و سنا هم مطابق این قانون 60 روز فرصت داشتند تا نظر خود را اعلام کنند اما با پایان این مهلت، هیچ واکنشی نشان نداند و به این ترتیب توپ در زمین ترامپ افتاد تا بار دیگر در نیمه ژانویه 2018 (25 دیماه) منتظر برخورد او با این توافق بین المللی باشیم؛ اگرچه بر اساس فشارهای بین المللی وزیر خارجه آمریکا گفته است فعلا در برجام هستیم.
استاد فیزیک دانشگاه پرینستون در ادامه اظهار کرد: من می دانم که برخی از ایران می خواهند که از برجام خارج شود، چون منافع ایران با باقی ماندن تحریم ها بسیار کاهش می یابد اما برجام توافق بسیار سازنده ای است که می توانیم بر مبنای آن یک رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای قوی را بنا کنیم.
هیپل تصریح کرد: ما نباید اجازه دهیم یک دیوانه (ترامپ)، این ظرفیت را نابود کند. در سه سال آینده یا کمتر-اگر ترامپ تحت تعقیب قرار گیرد- امیدوارم که آمریکا یک دولت سازنده تری داشته باشد.
ناکارآمدی سیاست صدور سلاح به خاورمیانه
وی در پاسخ به این سوال که آمریکا در حالی به توانایی های موشکی ایران ایراد می گیرد که خود تجهیزات نظامی کلانی را به عربستان سعودی می فروشد، گفت: ریختن سلاح به خاورمیانه جواب نمی دهد، ما نتیجه آن را در یمن می بینیم. 
مشاور سابق کاخ سفید اضافه کرد: من فکر می کنم محدود کردن اختیاری برد موشک های ایران، بسیار هوشمندانه است و امیدوارم بتوانیم به یک تصمیم در این باره برسیم.
آمریکا مشوق مسابقه تسلیحاتی در منطقه
هیپل در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید سیاست ایالات متحده باعث تشویق مسابقه تسلیحاتی در منطقه می شود؟ گفت: بله، رئیس جمهوری ترامپ بر فروش سلاح تاکید دارد. این بازگشت به 'سوداگری مرگ' است.
رئیس جمهور ترامپ قصد خود را برای ارتقای ظرفیت هسته ای ایالات متحده در برابر چین و روسیه اعلام کرده است. چرا فکر می کنید رئیس جمهور ترامپ این سیاست هسته ای را اتخاذ می کند؟ 
این یکی از چیزهایی است که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در اختیار جمهوریخواهان گذاشت تا هرگونه که تمایل دارند درباره آینده پیمان «استارت نو» تصمیم بگیرند. این یک اشتباه بود. ما به هیچ یک از این سلاح ها نیاز نداریم.
پیمان استارت نو پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه است که در آوریل 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چک به امضا رسید.
آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید در هفت سال آینده باید تعداد کلاهک های هسته ای فعال خود را تا 30 درصد کاهش دهند.
معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به 'استارت'، در سال 1991 منعقد شد و در دسامبر 2009 منقضی شد.
از مشاور سابق کاخ سفید پرسیدهشد که آیا شما فکر می کنید ممکن است جهان جنگ ستارگان دیگر یا مسابقه تسلیحات هسته ای مشابه آنچه را که در طول جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، شاهد باشد؟
هیپل پاسخ داد: من کاملا نگران آسیب هایی هستم که سیستم دفاعی موشکی آمریکا که برای مقابله با تهدیدات کره شمالی بنا می شود، فرصت بیشتری را برای نادیده گرفتن موشک های اتمی دفاعی چین فراهم سازد و شانس مذاکره با روسیه را شدیدا کاهش دهد.
ناامیدی از سیاست خارجی رژیم صهیونیستی
وی در ادامه گفت وگو با ایرنا، درباره نگرانی بسیاری از کشورهای خاورمیانه و جنبش عدم تعهد درباره برنامه اتمی رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و همچنین عاری سازی خاورمیانه از این تسلیحات گفت: من فکر نمی کنم امیدی به سیاست خارجی سازنده اسرائیل (رژیم صهیونیستی) داشته باشیم، مادامی که نتانیاهو نخست وزیر است. 
مشاور پیشین کاخ سفید اظهار کرد: ما مطمئنا نمی توانیم منتظر این موضوع بمانیم تا بر روی مشکلات موجود بین کشورهای حاشیه خلیج فارس کار کنیم.
غنی سازی چند ملیتی
از استاد فیزیک هسته ای دانشگاه پرینستون پرسیده شد، عربستان سعودی می گوید در آینده ای نزدیک برنامه هسته ای خود را آغاز می کند، با توجه به رفتارهای جنگ طلبانه سعودی ها در منطقه، توانایی های هسته ای سعودی ها و تاثیرات آن بر منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟
هیپل اظهار کرد: من فکر می کنم منظور شما برنامه انرژی هسته ای سعودی باشد که تا مدت های طولانی غنی سازی و بازفرآوری آن را نخواهند داشت، من فکر می کنم می توانیم با آن زندگی کنیم. 
وی ادامه داد: ما به غنی سازی نیاز داریم اما امیدوارم که در آینده برنامه غنی سازی ملی را به برنامه غنی سازی چند ملیتی همچون یورنکو تبدیل کنیم. امروزه تنها در انگلیس و آمریکا دو کشور دارنده تسلیحات اتمی، سایت های غنی سازی یورونکو وجود دارند.
شرکت غنی سازی اورانیوم ˈیورنکوˈ در سال 1971 میلادی با مشارکت سه کشور انگلیس، هلند و آلمان تاسیس شد که با استفاده از سانتریفیوژهای گازی اقدام به غنی سازی اورانیوم می کند. ˈیورنکوˈ در هر سه کشور دارای تاسیسات غنی سازی اورانیوم می باشد و در حال حاضر محصولات آن به 50 مشتری در 18 کشور جهان فروخته می شود. 

پربیننده ترین خبرها