بروجردی در گفتگو با العالم:

اقدام ترامپ علیه قدس خطایی بزرگ بود / بحرین در اقدامی ذلیلانه براین زخم نمک پاشید / عربستان بازنده «جنگ یمن» است

اقدام ترامپ علیه قدس خطایی بزرگ بود / بحرین در اقدامی ذلیلانه براین زخم نمک پاشید / عربستان بازنده «جنگ یمن» است
يکشنبه 26 آذر 1396 - 20:00

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: زمان سخنرانی‌های آتشین سپری‌شده است و باید کشورهای اسلامی و عربی گامی عملی بردارند، آنها باید سفرای خود را از آمریکا احضار کنند.

العالم - ایران / سیاسی

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم گفت: آمریکایی‌ها که همیشه سردمدار جریان سازی علیه کشور ها در دنیا بودند این بار یک خودزنی سیاسی انجام دادند و عملا یک انزوای تمام عیار بر آنها حاکم شد. اینکه نزدیک ترین یاران آمریکا در دنیا  همه با این کشور مخالفت می کنند این چه سودی برای امریکا دارد؟ با توجه به وضعیتی که در جهان اسلام وجود دارد و درچند سال گذشته شاهد اختلافات و تنش بسیار زیاد در بین کشورهای اسلامی بودیم ، این اتفاق باعث اتحاد مسلمانها با یکدیگر شد و فکر نمیکنم هیچ موضوعی به این صورت جهان اسلام را با یکدیگر متحد کند بطور مثال ما در سالهای اخیر جنگ و کشتار مسلمین در سوریه و یمن را شاهد بودیم که فقط در یمن 10 هزار نفر کشته و هشتصد هزار انسان بیگناه مبتلا به بیماری مهلک وبا شدند و جهان اسلام در عمل فقط نظاره گر بود ولی در مورد قدس شریف و درمورد تعرض امریکا نسبت به حیثیت جهان اسلام یک همگرایی به نمایش گذاشته شد و امیدواریم نتیجه اجلاس سران در ترکیه یک اقدام عملیاتی باشد و نه نمایشی.

وی در ادامه افزود: تصور نمیکنم تصمیم ترامپ تصمیمی لحظه ای بود شاید اگر روزی مذاکرات  محرمانه سفر ترامپ به عربستان منتشر شود پاسخ خیلی از این سوالات مهم روشن خواهد شد. آیا صرفا یک سفر معمولی بود؟ چرا بعد از آن سفر که آمریکایی‌ها سرمست از میلیارد ها دلار قرار داد تسلیحاتی بودند و با شیوخ عربستان رقص شمشیر می‌کردند تحرکات عربستان در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اتفاق می افتد و اینکه این موضع را بعد از سالها یکی از رییس جمهورهای امریکا اعلام کند ناگفته های زیادی در پس پرده دارد که مربوط به سفر ترامپ به عربستان می‌شود.

بروجردی تصریح کرد: بازتاب تصمیم  نابخردانه ترامپ نکته مهمی است  که مسوولیت گروههای فلسطینی و جبهه مقاومت را بیشتر می‌کند و سردار شجاع  حاج قاسم سلیمانی با سران آنها در داخل سرزمینهای اشغالی تماس تلفنی برقرار و اعلام آمادگی کرد و گفت ما برای یک خیزش و حرکت جدید آماده هستیم. اسرائیلی‌ها نیز حاج قاسم را می‌شناسند و می‌دانند که ایشان حرف نمایشی نمی‌زنند و حرفشان واقعی است.

رژیم صهیونیستی با پرورش تروریست‌ها منطقه را با جنگی ناخواسته درگیر کرد تا ایمن بماند 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کاسه صبر مردم در سرزمین‌های اشغالی لبریز شده است و با مقاومت عملی و با استمرار انتفاضه مقدس گروه‌های فلسطینی نیز نقش خود را ایفا خواهند کرد؛ اسرائیلی‌ها سرمایه گذاری بسیار گسترده ای را برای ایمن نگه داشتن خود انجام دادند، یک جنگ بی رحمانه را به عراق و سوریه تحمیل کردند و به بمدت هفت سال منطقه را با درگیری و آموزش تروریست‌ها مشغول کردند تا ایمن باشند و امروز حرکت ترامپ مانند نیشتر زدن به دملی بود  که سرباز کرده و عقده های خفته در سینه ها بصورت فریاد و حرکت های خودجوش مردمی  و البته اقداماتی که برنامه ریزی خواهد شد برای  مقابله با این ظلم تاریخی و اهانت به قبله اول مسلمانان خواهد بود.

بروجردی با اشاره به واکنش با تأخیر سعودی‌ها در موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: عربستان در همین حد هم ناگزیر بود برای افکار عمومی امت اسلام موضع گیری کند، سران صهیونیستی پیش از این گفته بودند که "نگران نباشید این سروصداها گذراست با تعدادی از کشورهای عربی موضوع هماهنگ هست" این نشان دهنده آن است که در پشت پرده هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که آنها جرات کرده‌اند این ریسک بزرگ را انجام دهند، اما این مکر به فضل اللهی به خود آنها باز خواهد گشت و از این تصمیم سودی نخواهند برد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که آمریکا با این تصمیم خود بر درب مذاکرات قفلی آهنین زده‌ و مذاکرات سازش را با شکست مواجه کرده‌ است.

وی تصریح کرد: این طراحی از سوی آمریکا شکستی جدید برای این کشور محسوب می‌ شود.

بروجردی در ادامه به واکنش‌های اتخاذشده توسط اروپا در مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: هر کسی که در محاسبات سیاسی مسئله سرزمین‌های اشغالی، عاقلانه فکر کند متوجه خواهد شد این اقدام  خطایی بزرگ است، بازتاب‌های این تصمیم را اگر بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که موضع کشورهای غربی شوی سیاسی و تبلیغاتی نیست و آنها دقیقاً می‌دانند که ترامپ چه اشتباهی را مرتکب شده است و این تصمیم تا چه اندازه به ضرر آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی است و این مخالفت‌ها، مخالفت با رژیم صهیونیست‌ها نیست بلکه نشان دهنده نا به‌جا بودن این اقدام از سوی آمریکا است.

نتانیاهو از اتحادیه اروپا همان جوابی را خواهد گرفت که از فرانسه دریافت کرد

بروجردی در گفتو با العالم با اشاره به تصمیم نتانیاهو برای مذاکره با اتحادیه اروپا برای ادامه روند آمریکا در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تصریح کرد: او تلاش خود را انجام می‌دهد اما در مذاکره با طرف فرانسوی چه اتفاقی افتاد؟ چقدر توانست موضع مشترکی را اعلام کنند؟ اختلاف نظر در آنجا مشهود و علنی بود و بنده تصور می‌کنم که این اتفاق در مذاکره با اتحادیه اروپا تکرار خواهد شد چرا که آنها هم براین باور هستند که این تصمیم، تصمیمی نادرست بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: زمان سخنرانی‌های آتشین سپری‌شده است و باید کشورهای اسلامی و عربی گامی عملی بردارند و حداقل اقدام آنها می‌تواند تقلیل سطح روابطشان با آمریکا و حتی احضار سفرایشان باشد تا آمریکا احساس نگرانی بکنند که چنین تصمیمی می‌تواند عواقب سنگینی برای آنها در برداشته باشد.

اقدام بحرین نمک پاشیدن بریک زخم بود

بروجردی اقدام بحرین را ذلیلانه خطاب کرد و گفت: یک زخمی بر پیکره امت اسلامی وارد شده است و بحرین به جای مرهم گذاشتن نمک پاشید و ذلت خود را به نمایش گذاشت، ما در بحرین شاهد یک ظلم چند ساله هستیم، آمریکا و انگلیس در بحرین چندین سال است که پایگاه دارند چرا در مقابل این نقض آشکار حقوق بشر و قاعده اول دموکراسی که هر ملتی حق دارد در سرنوشت خود تصمیم گیری کند سکوت می‌کنند، ملت بحرین مگر چیزی فراتر از حق رأی خواسته‌اند؟ حقوق بشر غرب کجاست؟ چرا در مقابل این اقدام سکوت می‌کنند؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه افزود:رژیم بحرین کارنامه سیاهی را از خود به جای گذاشته است، شکنجه زنان و مردان، دستگیری علما و ... مشابه همان اقداماتی که سعودی‌ها در یمن انجام دادند، یمن کشور عربی است، غیرت عربی کجاست! 

بروجردی تصریح کرد: آیا این هنر می‌خواهد با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی که آمریکا و غرب به عنوان شرکای این اقدام ضد بشری در اختیار سعودی‌ها قرار دادند به کشوری که قدرت دفاع از خود را ندارد حمله کنند؟ خانه‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها را تخریب کنند! اگر این اقدامات در کشوری دیگر رخ می‌داد آیا غیر از این بود که سازمان ملل فوراً جلسه تشکیل می‌داد، فصل هفت تعیین می‌کرد! ولی حالا یمن را به فصل هفت می‌برند و به عربستان جایزه می‌دهند! این کثیف‌ترین اقدامی است که در تاریخ معاصر توسط قدرت‌های بزرگ و به دست عربستان در حال انجام است.

عربستان شکست خورده جنگ یمن است، عربستان ادعا کرده بود در مدتی کوتاه این جنگ به پایان خواهد رسید پس چرا دو سه سال آن ادامه پیدا کرد، امروز نفرتی تاریخی از عربستان سعودی در بدنه جامعه یمن وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها