شورای امنیت دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درخصوص قدس را به رای می‌گذارد

شورای امنیت دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درخصوص قدس را به رای می‌گذارد
يکشنبه 26 آذر 1396 - 23:12

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا (دوشنبه) قطعنامه پیشنهادی مصر برای ابطال هر تصمیمی مرتبط با تغییر در وضعیت کنونی قدس را به رای می‌گذارد.

العالم - آمریکا

گرچه در متن پیش‌نویس قطعنامه اشاره‌ای به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس (جروزالم) نشده است؛ این قطعنامه در صورت تصویب، هرگونه تغییر در وضعیت کنونی قدس را ملغی خواهد کرد. 

پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی مصر همچنین از کشورها می‌خواهد که مطابق با قطعنامه 478 شورای امنیت، از ایجاد نمایندگی‌های دیپلماتیک در قدس خودداری کنند.

قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین است و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اما به تازگی این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تلقی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به آن را اعلام کرده بود.

تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین می دانند.

انتقال سفارت آمریکا به قدس را کنگره این کشور در سال 1995 تصویب کرده بود؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی، اجرای آن را هر 6 ماه یکبار تعلیق کرده بودند.

قطعنامه پیشنهادی مصر در شورای امنیت به احتمال زیاد توسط آمریکا وتو خواهد شد.

چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، مصر، اتیوپی، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

پربیننده ترین خبرها