در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین

رئیس شورای امنیت: 14 رای به نفع پیش نویس قطعنامه درباره قدس داده شد / آمریکا این پیشنویس را وتو کرد

رئیس شورای امنیت: 14 رای به نفع پیش نویس قطعنامه درباره قدس داده شد / آمریکا این پیشنویس را وتو کرد
دوشنبه 27 آذر 1396 - 18:57

جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین با حضور اعضا و همچنین نماینده ویژه این سازمان در امور خاورمیانه آغاز شد.

العالم - فلسطین اشغالی

نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است در آن درباره قطعنامه پیشنهادی درباره بیت‌المقدس صحبت و رای گیری شود، آغاز شد.

«نیکلای ملادینوف» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در ابتدای جلسه با سخنرانی درباره وضعیت جاری در سرزمین‌های فلسطینی، بر تداوم شهرک سازی‌ها در اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اقدامات را «غیرقانونی» خواند.

این مقام ارشد سازمان ملل گزارشی جامع درباره درگیری‌ها در اراضی فلسطینی و همچنین اراضی اشغالی ارائه داد.

«نیکلای ملادینوف» گفت: درگیری ها پس از تصمیم ترامپ افزایش یافت.

این مقام ارشد سازمان ملل گزارشی جامع درباره درگیری‌ها در اراضی فلسطینی و همچنین اراضی اشغالی ارائه داد.

آقای ملادینوف البته در بخشی از اظهاراتش، سخنان تندی علیه نیروهای فلسطینی مطرح کرد و حماس و جهاد اسلامی فلسطین را به دلیل حملات ضد اسرائیلی و تاکیداتشان بر «نابودی اسرائیل» مورد انتقاد قرار داد.

این مقام سازمان ملل از رژیم صهیونیستی به دلیل اقداماتش علیه نوار غزه و اجرا نکردن همه تعهداتش برای رفع محاصره این منطقه انتقاد کرد.

نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه درباره اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم سخن گفت.

او گفت که سازمان ملل معتقد است که موضوع بیت‌المقدس باید در مذاکرات بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، وضعیت نهایی آن مشخص شود و قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع باید مراعات شود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم سخن گفت.

وی گفت که من در این شورا وقت اعضای شورای امنیت را درباره صحبت درباره پایتخت  یک کشور نمی‌گیرم.

نیکی هیلی از قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی که با رای ممتنع دولت قبلی آمریکا تصویب شد، به شدت انتقاد کرد.

نماینده آمریکا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل به دلیل این اقدام انتقاد کرد و چنین اقدامی را سبب تشویق فلسطینیان برای اقدامات یک جانبه و دور شدن از مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی خواند.

او با دفاع از مواضع دولت آمریکا در قبال بیت‌المقدس ادعا کرده که دولت دونالد ترامپ در موضوع فلسطین، «بیطرف» است.

هیلی، در بخشی از سخنانش، رژیم صهیونیستی را «با دوام ترین دموکراسی در منطقه» خواند و تاکید کرد که دولت آمریکا بار دیگر «اشتباه» دولت سابق این کشور در هموار کردن راه برای تصویب قطعنامه علیه این رژیم را تکرار نخواهد کرد.

اظهارات هیلی را می‌توان تایید گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی درباره احتمال وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره وضعیت بیت‌المقدس خواند؛ قطعنامه‌ای که دیگر اعضای شورای امنیت همراهی خود را با آن اعلام کرده‌اند.

سوم دی ماه 1395 بود که شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ 2334 این شورا علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی رای مثبت داد. این قطعنامه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع آمریکا به تصویب رسید.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگان اکوادور و بولیوی هم سخنرانی کردند.

این دو نماینده از اجرا نشدن قطعنامه‌های سازمان ملل در موضوع ممنوعیت شهرک سازیها در اراضی اشغالی و همچنین موضوع به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتقاد کردند و  چنین اقداماتی را مانعی در مسیر مذاکرات سازش خواندند.

پس از اظهارات این دو نماینده، نماینده ژاپن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل جلسه را به منظور «مشروت‌های داخلی» اعضای شورا متوقف کرد.

نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از نتیجه رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس ابراز تاسف کرد،  وی گفت: همه طرف ها باید در چارچوب موافقتنامه صلح وضعیت قدس را ارزیابی کنند، هیچ گونه حاکمیتی بر قدس را هرگز به رسمیت نخواهیم شناخت

نماینده فرانسه در ادامه افزود: هیچ راه حلی بدون توافق بر سر قدس ممکن نیست و هیچ توافقی در خارج از قطعنامه های بین المللی درباره قدس صورت نمی گیرد، ما باید وضع کنونی در خصوص اماکن مقدس در قدس را حفظ کنیم و به تنش ها دامن نزنیم

نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد باید راهکار عادلانه و منصفانه ای برای حل معضل آوارگان فلسطینی ارائه شود، 

وی تاکید کرد: موضع ما درباره قدس مشخص است و وضعیت قدس باید از طریق مذاکرات مشخص شود.

نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد نباید واقعیت دموگرافی ( ترکیب جمعیتی ) قدس تغییر کند.

وی تصریح کرد: با آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رپیم صهیونیستی موافق نیستیم.

پربیننده ترین خبرها