آمریکا در گوشه رینگ شورای امنیت

آمریکا در گوشه رینگ شورای امنیت
سه شنبه 28 آذر 1396 - 07:23

نشست هشت هزار و یکصد و سی و نهم شورای امنیت در حالی برگزار شد که 14 عضو شورای امنیت علیه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، رای مثبت دادند.

العالم ـ گزارش

در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد، قطعنامه پیشنهادی نماینده مصر که در آن از کشورهای جهان خواسته است تا درباره قدس بر اساس قطعنامه های پیشین شورای امنیت عمل کنند، مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده مصر در این نشست، درباره این پیش نویس گفت: این پیش نویس از همه می خواهد که در مورد نواحی مورد مناقشه مطابق قطعنامه های قبلی سازمان ملل عمل کنند. 
وی از تمامی اعضای سازمان ملل خواست به این قطعنامه رای مثبت دهند.
نماینده اروگوئه نیز با اشاره به قطعنامه 181 سازمان ملل گفت این قطعنامه، «دو کشور» را به رسمیت می شناسد و حاکمیت قدس را به سازمان ملل می دهد. این باید به عنوان مرجع در پیش نویس قطعنامه جدید استفاده می شد. 
به گزارش ایرنا، با این حال در رای گیری درباره این پیش نویس، نیکی هیلی نماینده آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت با آن مخالفت کرد و به این ترتیب این قطعنامه باوجود داشتن موافقت اکثریت اعضا، تصویب نشد.
وتوی آمریکا/ هیلی: حق ندارید بگویید سفارتمان کجا باشد
نیکی هیلی درباره رای خود گفت ما نزدیک به 6 سال است که از حق وتوی خود استفاده نکردیم و امروز از آن برای دفاع از حاکمیت امریکا و امنیت خاورمیانه استفاده کردیم. 
وی افزود ترامپ از همه می خواهد از پیش درباره نتایج مذاکرات بین اسراییل و فلسطین قضاوت نکنند. ترامپ معتقد است که تمامی اقداماتش متناسب با اقدامات همیشگی امریکا بوده است و در مورد قدس، همه باید بدانند که این شهر مرکز اصلی و مقدس یهودیان برای هزاران سال بوده است و آنها هرگز هیچ پایتخت دیگری نداشته اند. 
نماینده آمریکا اضافه کرد برخی امروز این جرات را به خودشان می دهند که به ما بگویند کجا سفارتمان را بگذاریم یا نگذاریم.امریکا قطعنامه ای که پیشتر در سال 1980 از همه کشورها خواسته بود دفاتر دیپلماتیک خود را از قدس به بیرون منتقل کنند را رد کرده بود و هرگز با عدم وجود سفارت در قدس موافقت نکرده بود. هیچ کشوری حق ندارد به ما بگوید سفارت خود را کجا بگذاریم. 
هیلی اظهار کرد آنچه که ممکن است به خاطر انتخاب قدس به عنوان پایتخت اسراییل ضربه بخورد فرآیند صلح نیست بلکه فقط و فقط ممانعت از پیشبرد صلح است که ضربه می خورد.
انگلیس:قدس شرقی در اشغال اسرائیل است
متیو ریکرافت نماینده انگلیس در موافقت با قطعنامه پیشنهادی گفت: ما با تصمیم امریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفیم و بخش شرقی این شهر را تحت اشغال می دانیم. 
وی افزود این نوع اقدامات هیچ اثر قانونی ندارند و لازم است همگی برای رسیدن به صلح هر چه سریعتر اقدام کنند. 
نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد ادامه داد انگلیس تشخیص می دهد که قدس برای یهودیان، ‌مسلمانان و مسیحیان مرکزی مقدس است و تنها راه تصمیم گیری برای آن باید از طریق مذاکره باشد.
ریکرافت تصریح کرد انگلیس مرزهای 1967 را به عنوان تنها مرجع معتبر برای تعیین حدود دو کشور و قدس را پایتخت مشترک آنها می داند.
وی تاکید کرد: انگلیس سفارت خود را از تل آویو منتقل نخواهد کرد و تصمیمی هم در این زمینه ندارد.
تاسف فرانسه از وتوی آمریکا 
فرانسوا دولاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد از وتوی امریکا و رد شدن قطعنامه جدید درباره قدس ابراز تاسف کرد و گفت که این پیش نویس وضعیت قدس را تعیین و آن را به قانون بین المللی تبدیل می کرد.
وی افزود: آنچه رییس جمهوری امریکا انجام داده است خلاف توافقاتی ست که این شورا بر اساس آنها برای رسیدن به صلح اقدام کرده است.
نماینده فرانسه هشدار داد با اقدامات حساب نشده و تمرکز اختلافات بر سر قدس، یک منازعه سیاسی ممکن است به منازعه دینی تبدیل شود و این بسیار نگران کننده است.
دولاتر تاکید کرد ما باید از هر کاری که تنش ها را افزایش دهد اجتناب کنیم. اعلام امریکا در مورد بیت المقدس عواقب بین منطقه ای دارد و فقط محدود به فلسطین و اسراییل نمی شود.
وی قدس را کلید صلح بین اسراییل و فلسطین دانست و تصریح کرد به همین دلیل است که فقط طرفین هستند که باید در مورد آن تصمیم بگیرند نه یک طرف دیگر. 
نماینده فرانسه اظهار کرد قوانین بین المللی می گویند که قدس پایتخت مشترک دو کشور است و اسراییل و فلسطین باید بدانند که فرانسه همواره برای رسیدن به صلح و ثبات در منطقه اقدام و نقش خود را در این موضوع حساس، ایفا خواهد کرد.
 پیشنهاد روسیه برای همایش صلح
واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم در موافقت با قطعنامه پیشنهادی اظهار کرد دیگر نباید چالش های منطقه ای مانع رسیدن صلح بین اسراییل و فلسطین شود. 
وی افزود کاملا قابل درک است که تصمیم اخیر واشنگتن با اعتراض گسترده روبرو شود برای اینکه قدس گهواره مقدسی برای سه مذهب مختلف است. ما از همه طرفین می خواهیم از اقداماتی که مانع صلح می شوند، اجتناب کنند. 
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد شرق بیت المقدس باید پایتخت فلسطین و غرب آن پایتخت اسراییل باشد. چنین اهدافی فقط از طریق فراهم کردن بستری قانونی قابل دسترس است و این موردی بود که پیش نویس قطعنامه تهیه شده توسط مصر و اردن به دنبال آن بود. 
نبنزیا اضافه کرد ما از رهبران اسراییل و فلسطین می خواهیم به پیشنهاد ما پاسخ داده و در همایشی در مسکو برای رسیدن به صلح شرکت کنند. روسیه هرگز روش های استعماری و دخالت در امور کشورها را پیش نگرفته است.
 سوئد: تصمیم ترامپ باید لغو شود
اولف اسکوگ نماینده سوئد در سازمان ملل متحد نیز با ابراز تاسف از وتوی آمریکا گفت شهر قدس برای سه دین بزرگ مقدس است و اعلام آن به عنوان پایتخت اسراییل هیچ مرجع قانونی ندارد و این تصمیم باید لغو شود.
این نشست با وتوی آمریکا بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت اما باید دید که مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره این پیش نویس چه تصمیمی خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها