مورخ اسرائیلی:عواقب تصمیم ترامپ درباره قدس گریبانگیر آمریکا می شود

مورخ اسرائیلی:عواقب تصمیم ترامپ درباره قدس گریبانگیر آمریکا می شود
سه شنبه 28 آذر 1396 - 12:42

یک مورخ اسرائیلی با بیان این که رئیس جمهوری آمریکا از میزان خطر تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس ناآگاه است، تاکید کرد: پیامدهای منفی تصمیم ترامپ درباره قدس در آینده گریبان آمریکا را خواهد گرفت و جایگاه واشنگتن در آینده جهان را متزلزل می کند.

العالم ـ آمریکا

روزنامه فرامنطقه ای 'القدس العربی' روز سه شنبه نوشت: پروفسور 'ایلان پاپه' (Ilan Pappe) تاریخدان اسرائیلی گفت: این تصمیم چراغ سبزی برای نقض قوانین بین المللی و ادامه اقدامات خشونت آمیز توسط 'اسرائیل' است واتخاذ آن نشان می دهد دونالد ترامپ از پیشینه درگیری میان 'اسرائیل' و فلسطینی ها بی اطلاع است و میزان خطر وپیامدهای تصمیمش را درک نمی کند.
رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ 15 آذر 96 در سخنانی ضمن به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، از وزارت خارجه این کشور خواست برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس آماده شود. 
این اقدام با واکنش منفی بسیاری از کشورهای جهان روبه رو شده و تظاهرات متعددی در بسیاری از کشورها علیه این تصمیم ترامپ برگزار شده است. 
تاریخدان اسرائیلی یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم توسط ترامپ را بحران ها و مخالفت های شدید در زمینه سیاست داخلی آمریکا دانست که وی با آنها مواجه است. 
پاپه هشدار داد که آمریکا دچار پیامدهای منفی تصمیم اخیر ترامپ خواهد شد زیرا واشنگتن پس از این واقعه که همانند یک بمب جدید در نظام جهانی عمل خواهد کرد، دیگر جایگاه وقدرت تاثیرگذاری در آینده جهان را نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: پس از تصمیم ترامپ دیگر احتمال نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و 'اسرائیل' با میانجی گری آمریکا وجود نخواهد داشت و موضوع تشکیل دو کشور مستقل هم دیگر محلی از اعراب ندارد. 
این تاریخدان اسرائیلی افزود: 'اسرائیل' فلسطین را به یک مستعمره تبدیل کرده است؛ وموضوع تشکیل دو کشور مستقل از مدت ها قبل با شهرک سازی و نقض قوانین و اقدامات خشونت آمیز ضد فلسطینی ها شکست خورده است.
وی پیش بینی کرد که تصمیم ترامپ درباره قدس به انتفاضه گسترده ای در جهان عرب کشورهای اسلامی منجر شود و عواقب آن تنها محدود به داخل فلسطین نباشد .
پاپه پیامدهای این تصمیم در آینده را بسیار وخیم دانست وافزود: قبل از هر چیزی باید جامعه بین المللی را قانع کنیم که 'اسرائیل' اشغالگر است و باید تحت فشار قرار گیرد وتحریم شود. 
به گزارش  ایرنا، وی با اشاره به این که رژیم صهیونیستی از زمان برپایی تاکنون شاهد هیچ گونه تحریم و مواضع جدی علیه نقض قوانین بین المللی نبوده است، خواستار یافتن راه حلی برای جلوگیری از تبدیل شدن فلسطین به مستعمره تل آویو شد. 
این تاریخدان اسرائیلی معتقد است که سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی برای این حل این مشکل مناسب تر از سازمان های بین المللی هستند و باید کشورهای خود را در این راستا تحت فشار قرار دهند. 
ایلان پاپه از مورخان اسرئیلی است که تاریخ رژیم صهیونیستی را بازنویسی کرده است. وی به خاطر حمایت از حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین خود، مورد انتقاد صهیونیست ها است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها